سفارش تبلیغ
صبا ویژن
u آیات و روایات مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

هرکس در آنچه فراگرفته نیک بیندیشد، دانشش را استوار کرده است و آنچه را نفهمیده بفهمد . [امام علی علیه السلام]

جمعه 103 فروردین 10

:: RSS 

:: خانه

:: مدیریت وبلاگ

:: پست الکترونیک

:: شناسنامه

:: کل بازدیدها: 95618

:: بازدیدهای امروز :0

:: بازدیدهای دیروز :3

vدرباره خودم

آیات و روایات مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

سید امیر مجتهد سیستا نی
بسم الله الرحمن الرحیم امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض أإله مع الله قلیلا ما تذکرون اللهم عجل لولیک المهدی المنتظر الفرج اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن«عجل الله تعالی فرجه الشریف» صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا حضرت محمدبن عبدالله خاتم الانبیاء و اشرف مخلوقات و صدیقه شهیده فاطمه زهرا اشرف زنان دو سرا«وعلی معرفتها دارت القرون الاولی.....انها حجة علی ما خلق الله» و دوازده جانشین پیامبر از امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب تا قطب عالم امکان مهدی موعود«عجل الله فرجه» آرزوی تمام انبیاء و مرسلین و أئمه هداة مهدیین و صالحین و مقربین و شهدا و مؤمنین به دست «یدالله» باکفایت حضرت مهدی«عجل الله فرجه» محقق و اجرا می شود انبیاء پیشین نوید و بشارت دولت کریمه آنحضرت را به امت های خود داده اند اراده خداوند تبارک و تعالی عز و جل به «دولت کریمه امام زمان» قطعی و «بدا» در آن راهی ندارد نص آیه مبارکه33سوره توبه«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون» اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند همه ادیان هم به منجی بشریت معتقد می باشند و لی تحریف شده است چون شخصی بنام «مهدی» فرزند و جانشین دوازدهمی حضرت محمدبن عبدالله خاتم الانبیاء «صلی الله علیه و آله و سلم» را قبول ندارند حتی اهل تسنن اصل مهویت از مسلمات آنها است ولی چون مسیر امامت را از صدر اسلام عوض کردند در باب مهدویت دچار اختلاف شدند حضرت امیرالمؤمنین«علیه السلام» فرمودند اگر خلافت را غصب نمی کردند «از بالای سر و از پایین پای تان می خوردید» اشاره به آیه مبارکه96سوره اعراف«ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض ولکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون» و چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزکار می شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان زمین را بر روی آنها می گشودیم ولیکن «چون آیات و پیغمبران ما را » تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رساندیم خداوند طول تاریخ از ما تقوی و ورع ندیده است ما را به انواع بلا ها و عذاب ها دچار کرده

vپیوندهای روزانه

قرآن و عترت [25]
کلام وحی قرآن عترت [32]
سایت مؤسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان [92]
یابن الحسن عجل علی ظهورک [83]
شیعه نیوز [168]
پایگاه اطلاع رسانی شیعیان [82]
فطرت [65]
سلام شیعه [87]
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر«عج» [96]
پایگاه اطلاع رسانی مرجعیت شیعه [69]
شیعه آنلاین [157]
پایگاه خبری تحلیلی المذهب [201]
مرکزنشراعتقادات [108]
سایت آیة الله سیدان [136]
آینده روشن [53]
[آرشیو(22)]

vاشتراک در خبرنامه

 

vمطالب قبلی

شعر و عرض ادب و ارادت
آیات مؤل بقیام قائم آل محمد
علامات ظهور
فتنه های آخر الزمان
وظیفه ما در دوران غیبت
امامت ائمه«علیهم السلام»
امامت حضرت مهدی«علیه السلام»
کلیات امام زمان«عج»
تسلیت به حضرت بقیة الله<عجل الله فرجه>
مؤمنین در غیبت وزمان ظهور
شباهت حضرت به انبیاء الهی
فضیلت انتظار فرج
معجزات حضرت«عجل الله فرجه»
ادعیه در باره امام زمان «عجل الله فرجه»
سفارشات ودستورات بقیة الله«عجل الله فرجه»
حکومت جهانی حضرت مهدی«عجل الله فرجه»
اخبار
مقالات
چهل حدیث«من حفظ من امتی اربعین حدیثا»
نیمه شعبان ولادت منجی عالم هستی
ارتباط حضرت به معصومین انبیاء وائمة
حضرت مهدی و جدش امام حسین«علیهماالسلام»
مهدی موعود نزد سایر ادیان و مذاهب
گناه-ظلم-غفلت-عرضه اعمال ما بر مهدی«عج»
علت و اسباب غیبت
عنایات و کرامات حضرت
سؤال و جواب
مهدی از زبان خود حضرت

!   آداب منتظران نور 2

جمعه 88/4/12 ::  ساعت 8:32 عصر

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

 

اندوهگین‌ بودن‌ و گریستن‌ در فراق‌ امام‌ عصر(علیه السلام)

از نشانه‌های‌ دوستی‌ و اشتیاق‌ شیعیان‌ به‌ امام‌ عصر (علیه السلام‌) و دلیل‌ معرفت‌ و محبت‌ قلبی‌ آنان‌ به‌ امام‌، اندوهگین‌ بودن‌ از فراق‌آن‌ حضرت‌ و گریستن‌ بر مصیبت‌ها و رنج‌های‌ ایشان‌ است‌،

چنانکه‌ در دیوان‌ منسوب‌ به‌ آقا و مولایمان‌ امیرالمؤمنین‌علی‌(علیه السلام‌) در بیان‌ دلایل‌ و نشانه‌های‌ دوستی‌ راستین‌ آمده‌ است‌:

و از نشانه‌ها: خندیدنش‌ در میان‌ مردم‌ است‌، درحالیکه‌ دلش‌ مالامال‌ از اندوه‌ باشد.

همانطور که‌ هر یک‌ از دوستان‌ و خویشان‌ بر گردن‌ ما حقی‌ دارند و اگر به‌ گرفتاری‌ و مصیبتی‌ مبتلا شوند، ما نیز به‌ خاطرغم‌ و اندوه‌ آنان‌ اندوهگین‌ می‌شویم‌، مطمئناً این‌ حق‌ برای‌ پیشوا و مولایمان‌، حضرت‌ حجت‌ (ع‌)، بر تمامی‌ مؤمنین‌سزاوارتر است‌.

اگر بدانیم‌ که‌ غیبت‌ طولانی‌ امام‌ چه‌ محرومیت‌ بزرگی‌ را نصیب‌ ما کرده‌ است‌ و تحمل‌ این‌ همه‌ سال‌ انتظار،چقدر برای‌ خود ایشان‌ سخت‌ است‌، بدون‌ شک‌ روزها و شب‌هایمان‌ بی‌ذکر یاد او نخواهد گذشت‌.

امام‌ صادق‌ (علیه السلام‌) درباره‌ فضیلت‌ اندوهگین‌ بودن‌ در فراق‌ آن‌ حضرت‌ فرموده‌اند:

شخص‌ مهموم‌ به‌ خاطر ما که‌ غم‌ و اندوهش‌ از جهت‌ ظلمی‌ است‌ که‌ بر ما رفته‌، نفس‌ کشیدنش‌تسبیح‌گویی‌ است‌ و هم‌ او به‌ خاطر ما عبادت‌ است..... هر کس‌ دیده‌اش‌ در راه‌ ما گریان‌ شود به‌ خاطرخونی‌ که‌ از ما به‌ ناحق‌ ریخته‌ شده‌ یا حقی‌ که‌ از ما سلب‌ گردیده‌ یا حرمتی‌ که‌ از ما هتک‌ شده‌ یا به‌ خاطر یکی‌از شیعیانمان‌ خداوند تعالی‌ به‌ آن‌ اشک‌ سال‌ها جایگاهش‌ را در بهشت‌ قرار خواهد داد.

غیبت‌ مولایمان‌ و آنچه‌ از ناراحتی‌ها و حوادث‌ ناگوار بر آن‌ حضرت‌ و بر شیعیان‌ وارد گردیده‌، از بزرگترین‌ و مهمترین‌علل‌ حزن‌ و اندوه‌ ائمه‌ معصومین‌ (علیه السلام‌) بوده‌ است‌، چنانکه‌ مفضل‌ بن‌ عمر، از اصحاب‌ خاص‌ امام‌ صادق‌ (علیه السلام‌) در توصیف‌احوال‌ آن‌ امام‌، آورده‌ است‌:

زمانی‌ ایشان‌ را دیدم‌ که‌ بر روی‌ خاک‌ نشسته‌ و همچون‌ کسی‌ که‌ فرزند از دست‌ داده‌ و جگرش‌ سوخته‌ باشد می‌گرید.حزن‌ و اندوه‌ چهره‌اش‌ را فراگرفته‌ و رنگش‌ را تغییر داده‌ و اشک‌، چشمانش‌ را پر کرده‌ بود، می‌فرمودند:

ای‌ آقای‌ من‌! غیبت‌ تو خواب‌ از سرم‌ ربوده‌ و زمین‌ را بر من‌ تنگ‌ نموده‌ و راحتی‌ از دلم‌ برده‌. ای‌ آقای‌من‌! غیبت‌ تو مصیبتم‌ را به‌ اندوه‌های‌ ابدی‌ پیوسته‌... از جهت‌ مصیبت‌های‌ گذشته‌ و بلایای‌ پیشین‌ اشکی‌ ازچشمم‌ جاری‌ نشود و ناله‌ای‌ از سینه‌ای‌ سر نکشد مگر اینکه‌ در برابر چشمم‌ مجسم‌ می‌گردد محنت‌های‌ (تو)که‌ از آن‌ ها بزرگتر و سخت‌تر است‌...

پس‌ عرض‌ کردم‌ این‌ کدام‌ محنت‌ سخت‌ است‌ که‌ سبب‌ شده‌ اینچنین‌ در ماتم‌ و سوگ‌ بنشینید؟

امام‌ آهی‌ برکشید و پریشانی‌اش‌ بیشتر شد و فرمودند:

به‌ درازا کشیدن‌ و طول‌ عمر (قائم‌)مان‌ و گرفتاری‌ مؤمنین‌ در آن‌ زمان‌ و شک‌ و تردیدهایی‌ که‌ بر اثرطولانی‌ شدن‌ غیبت‌ او بر ایشان‌ پدید می‌آید و بیشترشان‌ از دین‌ برمی‌گردند و رشته‌ اسلام‌ یعنی‌ ولایت‌ را ازگردن‌ بیرون‌ می‌افکنند.

 

اهداء ثواب‌ نماز و قرائت‌ قرآن‌ به‌ امام‌ زمان‌ (علیه السلام)

یکی‌ دیگر از آداب‌ و وظایف‌ مؤمنان‌ منتظر در عصر غیبت‌، هدیه‌ کردن‌ ثواب‌ نماز یا قرائت‌ قرآن‌ به‌ امام‌ زمان‌ علیه‌ السلام‌، است‌.

همانطور که‌ هر یک‌ از ما برای‌ نشان‌ دادن‌ علاقه‌ و محبت‌ خود به‌ دیگران‌، کلمات‌ محبت‌آمیز بر زبان‌ می‌آوریم‌، به‌ دیدارشان‌ می‌رویم‌ یا به‌ آنان‌ هدیه‌ می‌دهیم‌ تا از دوستی‌ و محبت‌ متقابل‌ آنها برخوردار شویم‌، با بر زبان‌ آوردن‌ آیات‌ زیبای‌ قرآن‌ یا عبارات‌ و آیات‌ نماز، عشق‌ و علاقه‌ قلبی‌ خویش‌ را به‌ مولایمان‌ حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌ (علیه السلام‌) هدیه‌ می‌کنیم‌ تا از محبت‌ و دوستی‌ آن‌ امام‌ بزرگوار بیشتر بهره‌مند گردیم‌.

چنانکه‌ نقل‌ است‌ در زمان‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌ (علیه السلام‌) دخترک‌ خدمتکاری‌ با دسته‌ گلی‌ خوشبو نزد امام‌ آمد و شاخه‌ گلی‌ را به‌ آن‌ حضرت‌ هدیه‌ نمود. امام‌ در مقابل‌ این‌ کار پاداش‌ بزرگی‌ به‌ وی‌ بخشید. سپس‌ در مقابل‌ نگاه‌ متعجب‌ اطرافیان‌ خود فرمودند: خداوند به‌ ما دستور داده‌ و فرموده‌ است‌:

هر گاه‌ کسی‌ شما را ستایش‌ کند شما باید در مقابل‌ به‌ ستایشی‌ بهتر از آن‌ یا مانند آن‌ پاسخ‌ دهید .

در واقع‌ ائمه‌ معصومین‌، علیهم‌ السلام‌، ما از این‌ هدیه‌ها بی‌نیازند، همانگونه‌ که‌ دریا از آنچه‌ ابرها بر آن‌ می‌بارند بی‌نیاز است‌. ولی‌ ما بی‌نیاز نیستیم‌ از اینکه‌ به‌ ایشان‌ هدیه‌ای‌ تقدیم‌ نماییم‌.

البته‌ در اینکه‌ نماز مخصوصی‌ به‌ عنوان‌ هدیه‌ به‌ حضرت‌ مهدی‌ یا به‌ یکی‌ از ائمه‌ اطهار، علیهم‌السلام‌، به‌ جای‌ آوریم‌ یا سوره‌ای‌ را به‌ عشق‌ آنان‌ ختم‌ کنیم‌، هیچ‌ حد و وقت‌ و شماره‌ای‌ نیست‌ و هر کس‌ به‌ مقدار محبت‌ و توانایی‌اش‌ به‌ محبوبش‌ هدیه‌ تقدیم‌ می‌کند و بر حسب‌ طاقتش‌ او را خدمت‌ می‌نماید. بدون‌ شک‌ نماز و قرآنی‌ که‌ با این‌ نیت‌ آغاز می‌شود علاوه‌ بر ثواب‌ و پاداشی‌ که‌ برای‌ صاحب‌ آن‌ به‌ همراه‌ دارد، پیوند و ارتباط‌ انسان‌ مومن‌ را با امام‌ غائبش‌ محکم‌تر می‌کند که‌ به‌ وسیله‌ آن‌ می‌تواند به‌ محبوب‌ خویش‌ نزدیک‌تر شود.

چنانکه‌ امام‌ موسی‌ کاظم‌ (علیه السلام‌) در فضیلت‌ آنان‌ که‌ ثواب‌ قرائت‌ و ختم‌ قرآن‌ رابه‌ پیامبر و ائمه‌ اطهار، علیهم‌ السلام‌، هدیه‌ می‌کنند، فرموده‌اند:

پاداش‌ آنان‌ این‌ است‌ که‌ در روز قیامت‌ با ما اهل‌بیت‌ خواهند بود.

همچنین‌ یکی‌ از معصومین‌، علیهم‌ السلام‌، روایت‌ است‌ که‌ فرموده‌اند:

هر کس‌ ثواب‌ نماز خود (چه‌ واجب‌ و چه‌ مستجب‌) را برای‌ رسول‌ خدا و امیر المؤمنین‌ و امامان‌ بعد از آن‌ حضرت‌، علیهم‌ السلام‌، قرار دهد خداوند ثواب‌ نمازش‌ را آنقدر افزایش‌ می‌دهد که‌ از شمارش‌ آن‌ نفس‌ قطع‌ می‌گردد و پیش‌ از آنکه‌ روحش‌ از بدنش‌ برآید به‌ او گفته‌ می‌شود: هدیه‌ تو به‌ ما رسید پس‌ امروز، روز پاداش‌ و تلافی‌ کردن‌ (نیکیهای‌) توست‌. دلت‌ خوش‌ و چشمت‌ روشن‌ باد به‌ آنچه‌ خداوند برایت‌ مهیّا فرموده‌ و گوارایت‌ باد آنچه‌ که‌ به‌ آن‌ رسیده‌ای‌.

 

محبت‌ خاص‌ به‌ حضرت‌ ولی‌ عصر(علیه السلام)

محبت‌ به‌ ائمه‌ معصومین‌، علیهم‌السلام‌، و دوستی‌ ایشان‌ بخشی‌ از ایمان‌ و شرط‌ قبولی‌ اعمال‌ است‌ و در این‌ باره‌ روایات‌ و احادیث‌ بسیاری‌ نقل‌ شده‌ است‌ ولی‌ محبت‌ به‌ مولایمان‌، حضرت‌ حجت‌ ، علیه‌السلام‌، دارای‌ ویژگیهایی‌ است‌ که‌ آن‌ را در میان‌ محبت‌ به‌ سایر امامان‌ معصوم‌، علیهم‌السلام‌، خاص‌ می‌کند:

1- محبت‌ و شناخت‌ امام‌ عصر علیه‌السلام‌ ، از محبت‌ و شناخت‌ سایر امامان‌ معصوم علیهم‌السلام‌ جدا نمی‌گردد ولی‌ عکس‌ آن‌ چنین‌ نیست‌. یعنی‌ ممکن‌ است‌ کسی‌ نسبت‌ به‌ امامان‌ دیگر محبت‌ و شناخت‌ داشته‌ باشد، ولی‌ حضرت‌ مهدی‌ علیه‌السلام‌، را نشناسد. بنابراین‌ اگر آن‌ بزرگوار را بشناسیم‌ و او را دوست‌ بداریم‌ حقیقت‌ ایمان‌ ما کامل‌ می‌گردد،

چنانکه‌ امام‌ رضا ، علیه‌السلام‌، از پیامبر خدا، صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌، روایت‌ کرده‌اند:

... هر کس‌ دوست‌ دارد خداوند را ملاقات‌ کند در حالی‌ که‌ ایمانش‌ کامل‌ و اسلامش‌ نیکو باشد، باید که‌ ولایت‌ حجت‌ منتظر را دارا گردد. اینان‌ چراغهایی‌ در تاریکی‌ و امامان‌ هدایت‌ و نشانه‌های‌ تقوی‌ هستند. هر کس‌ آنها را دوست‌ بدارد و ولایتشان‌ را بپذیرد، من‌ ضمانت‌ می‌کنم‌ که‌ خداوند او را به‌ بهشت‌ خواهد برد.

2- پیروزی‌ و غلبة‌ نهایی‌ مسلمین‌ بر کافران‌، زنده‌شدن‌ دوبارة‌ دین‌ اسلام‌ و برپایی‌ حکومت‌ جهانی‌ حق‌ و عدالت‌ به‌ دست‌ آن‌ حضرت‌ و با ظهور ایشان‌ انجام‌ می‌پذیرد.

3- آن‌ حضرت‌ بعد از امیرالمؤمنین‌ و امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌، علیهم‌السلام‌، از سایر امامان‌، علیهم‌السلام‌، افضل‌ و برتر است‌ چنانکه‌ امام‌ صادق‌، علیه‌السلام‌، از رسول‌ خدا، صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌، نقل‌ کرده‌اند که‌ فرمودند:

خداوند از بین‌ روزها، روز جمعه‌ و از ماهها، ماه‌ رمضان‌ و از شبها، شب‌ قدر را برگزید و از مردم‌، پیغمبران‌ و از پیغمبران‌، رسولان‌ و از رسولان‌، مرا و علی‌ را از من‌ برگزید و از علی‌، حسن‌ و حسین‌ را اختیار کرد و از حسین‌، اوصیاء را برگزید...که‌ نهمین‌ ایشان‌ افضل‌ آنها می‌باشد.

4- تمام‌ آنچه‌ از نعمتهای‌ فراوان‌ و عنایات‌ بی‌پایان‌ خداوند، ما را فرا گرفته‌ است‌ به‌ برکت‌ مولایمان امام‌ زمان‌ علیه‌السلام‌، و به‌ واسطة‌ او و احسان‌ اوست‌

علاوه‌ بر اینها، هرچه‌ محبت‌ و دوستی‌ ما عمیق‌تر و نیرومندتر گردد، آثار و نشانه‌های‌ آن‌ بیشتر می‌شود همچنانکه‌ درخت‌ هر چه‌ بیشر رشد و پرورش‌ یابد گلها و میوه‌هایش‌ بیشتر می‌شود.

از نشانه‌های‌ محبت‌: یاد کردن‌ از محبوب‌ و از دل‌ بر زبان‌ آوردن‌ خوبیها و زیباییهای‌ او و کمر بستن‌ به‌ اطاعت‌ و خدمت‌ اوست‌.

امام‌ صادق‌ علیه‌السلام‌، می‌فرمایند:

خداوند رحمت‌ کند بنده‌ای‌ را که‌ ما را نزد مردم‌ محبوب‌ نماید و ما را در معرض‌ دشمنی‌ و کینه‌توزی‌ آنان‌ قرار ندهد. همانا به‌ خدا سوگند اگر سخنان‌ زیبای‌ ما را برای‌ مردم‌ روایت‌ می‌کردند به‌ سبب‌ آن‌ عزیزتر می‌شدند...

در مضمونی‌ از کلام‌ حضرت‌ علی‌، علیه‌السلام‌، و امام‌ حسن‌ عسکری‌، علیه‌السلام‌، نیز آمده‌ است‌ که‌ هر کس‌ از شیعیان‌، ما را بشناسد و مردمی‌ را که‌ از دیدن‌ ما محروم‌ مانده‌اند هدایت‌ نماید و از تاریکی‌ جهل‌ به‌ نور علمی‌ که‌ ما به‌ او داده‌ایم‌ بیرون‌ برد، در قیامت‌ تاجی‌ از نور بر سرش‌ می‌درخشد و در بهشت‌ با ما خواهد بود.

 

منبع: مکیال‌ المکارم‌، آیت الله سید محمدتقی‌ موسوی‌ اصفهانی‌(رحمت الله علیه)

 

اللهم عجل لولیک الفرج


¤نویسنده: سید امیر مجتهد سیستا نی

?  نوشته های دیگران

!   آداب منتظران نور 1

جمعه 88/4/12 ::  ساعت 8:29 عصر

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

آداب منتظران نور

چاپ ایمیل
منتظر واقعی‌ به‌ سبب‌ عشق‌ و ارادت‌ به‌ مولای‌ خویش‌ همة‌ رنجها و دردهایش‌ را به‌ فراموشی‌ می‌سپارد تا هر لحظه‌، خود را بیشتر برای‌ واقعة‌ عظیم‌ و ناگهانی‌ ظهور آماده‌ کند.




آداب منتظران نور

انتظار فرج‌ و ظهور آن‌ حضرت‌

به‌ فرمایش‌ ائمه‌ معصومین‌، علیهم‌السلام‌، قائم‌ اهل‌بیت‌، مهدی‌، علیه‌السلام‌، است‌ که‌ واجب‌ است‌ در زمان‌ غیبتش‌ انتظار کشیده‌ شود و در ظهورش‌ اطاعت‌ گردد

انتظار ظهور یعنی‌: انتظار تحقق‌ حق‌ و عدالت‌، انتظار آمدن‌ مصلح‌ موعود و منجی‌ عدالتگر و انتظار برای‌ همة‌ علامتها و نشانه‌های‌ ظهور.

منتظر واقعی‌ به‌ سبب‌ عشق‌ و ارادت‌ به‌ مولای‌ خویش‌ همة‌ رنجها و دردهایش‌ را به‌ فراموشی‌ می‌سپارد تا هر لحظه‌، خود را بیشتر برای‌ واقعة‌ عظیم‌ و ناگهانی‌ ظهور آماده‌ کند.

امام‌ صادق‌، علیه‌السلام‌، فرموده‌اند:

بدرستی‌ که‌ ما را دولتی‌ است‌ که‌ خداوند هر وقت‌ بخواهد آن‌ را (روی‌ کار) می‌آورد، هر کس‌ دوست‌ می‌دارد از اصحاب‌ قائم‌، علیه‌السلام‌، باشد باید که‌ انتظار بکشد، از گناه‌ پرهیز کند و با اخلاق‌ پسندیده‌ رفتار نماید. پس‌ هر گاه‌ از دنیا برود و قائم‌، علیه‌السلام‌، بپا خیزد، پاداش‌ او همچون‌ کسی‌ خواهد بود که‌ دوران‌ حکومت‌ آن‌ حضرت‌ را درک‌ کرده‌ باشد.

انتظار، حرکتی‌ سازنده‌ و زندگی‌بخش‌ است‌ که‌ ما را وا می‌دارد به‌ تلاش‌ برای‌:

1. شناخت‌ و معرفت‌ حجّت‌ خدا

2. کسب‌ فضائل‌ اخلاقی‌

3. تجدید عهد و پیمان‌ با امام‌ و مقتدا و مقام‌ ولایت‌

4. آماده‌ کردن‌ زمینه‌ برای‌ ظهور امام‌ عصر، علیه‌السلام‌، و....

آیا اگر مهمان‌ بزرگ‌ و محترمی‌ به‌ ما وعده‌ دهد که‌ در یکی‌ از روزهای‌ هفته‌ به‌ منزل‌ ما خواهد آمد، از همان‌ آغاز هفته‌ با فراهم‌ کردن‌ وسایل‌ پذیرایی‌ و تزیین‌ منزل‌ و فرش‌ و اثاثیه‌ مناسب‌، منتظر آمدنش‌ نخواهیم‌ بود؟

آگر قطعاً بدانیم‌ که‌ آمدن‌ او علامتهای‌ آشکاری‌ دارد، چطور؟ نسبت‌ بین‌ مؤمنان‌ منتظر و امام‌ منتظران‌ نیز چنین‌ است‌.

امام‌ سجاد، علیه‌السلام‌، در وصف‌ آنان‌ می‌فرماید:

بدرستی‌ که‌ اهل‌ زمانِ غیبت‌ او که‌ امامتش‌ را باور دارند و منتظر ظهور اویند از مردم‌ همة‌ زمانها بهترند... آنان‌ بحق‌ مخلصانند و راستی‌ که‌ شیعیان‌ ما هستند.

امام‌ صادق‌، علیه‌السلام‌، نیز فرموده‌اند:

نزدیکترین‌ حالات‌ بندگان‌ نزد خداوند و بیشترین‌ خشنودی‌ او از آنان‌ هنگامی‌ است‌ که‌ حجّت‌ خدا را نبینند و جایگاه‌ او را ندانند در حالی‌ که‌ می‌دانند که‌ حجّت‌ خدا از بین‌ نرفته‌ است‌... و البته‌ خداوند می‌داند که‌ دوستانش‌ به‌ تردید نمی‌افتند.

فضیلت‌ و ثواب‌ انتظار آنچنان‌ است‌ که‌ امام‌ سجاد، علیه‌السلام‌، در دعای‌ عرفه‌، بعد از دعا برای‌ امام‌ زمان‌، علیه‌السلام‌، بر منتظران‌ درود فرستاده‌، برای‌ آنان‌ دعا می‌کند و امام‌ محمدباقر، علیه‌السلام‌، ثواب‌ منتظران‌ را با ثواب‌ روزه‌دارِ شب‌ زنده‌دار برابر می‌داند. پس‌ واجب‌ است‌ که‌ امر صاحب‌ و مولای‌ خویش‌ را شب‌ و روز انتظار داشته‌ باشیم‌، در تمام‌ طول‌ سال‌ آماده‌ و چشم‌ به‌ راه‌ آمدن‌ آن‌ عزیز دل‌ باشیم‌ و از ظهور او و رحمت‌ خداوند ناامید نشویم‌ که‌:

برترین‌ عبادت‌ مؤمن‌ انتظار فرج‌ داشتن‌ از خداوند است‌.

 

خدمت‌ کردن‌ و یاری‌ رساندن‌ به‌ امام‌ زمان (علیه السلام)

در وجود مقدس‌ حضرت‌ ولی‌ عصر(علیه السلام‌) اموری‌ جمع‌ است‌ که‌ هر کدام‌ به‌ تنهایی‌ ما را بر آن‌ می‌دارد که‌ از یاری‌ رساندن‌ به‌ امام‌ و اطاعت‌ از آن‌ بزرگوار یک‌ لحظه‌ هم‌ کوتاهی‌ نکنیم‌. حضرت‌ مهدی‌ (علیه السلام‌) حق‌ ولایت‌ و جانشینی‌ از جانب‌ خدا و رسول‌ او بر گردن‌ ما دارد، حق‌ ولی‌نعمت‌ و واسطة‌ نعمت‌ بودن‌، حق‌ معلّمی‌ بزرگ‌ و عالمی‌ هدایتگر، حق‌ پدری‌ مهربان‌ و دلسوز... و حق‌ تمام‌ نعمت‌های‌ ظاهری‌ و باطنی‌ که‌ به‌ برکت‌ وجود آن‌ عزیز از آن‌ برخورداریم‌ و شکر و سپاسش‌ بر ما لازم‌ است‌ و تلاش‌ در جهت‌ یاری‌ رساندن‌ به‌ آن‌ حضرت‌ یکی‌ از راه‌های‌ ادای‌ این‌ حق‌ بزرگ‌ و شکر این‌ نعمت‌ گرانقدر است‌.

امام‌ صادق‌(علیه السلام‌) در بین‌ انواع‌ عبادات‌ آن‌ را ترجیح‌ داده‌ و فرموده‌اند:

اگر دوران‌ او را دریابم‌ تمام‌ مدت‌ زندگانی‌ام‌ او را خدمت‌ خواهم‌ کرد.

منظور از یاری‌ کردن‌ امام‌، اقدام‌ کردن‌ و همکاری‌ نمودن‌ در هر کاری‌ است‌ که‌ مورد نظر و خواست‌ آن‌ بزرگوار باشد، لذا چگونگی‌ این‌ یاری‌ کردن‌ بر حسب‌ زمان‌ها و مکان‌های‌ مختلف‌، تفاوت‌ می‌کند:

یاری‌ کردن‌ در دوران‌ غیبتش به‌ گونه‌ای‌ خاص‌ انجام‌ می‌گردد و در زمان‌ حضورش‌ نحوه‌ دیگری‌ دارد.

گاهی‌ یاری‌ کردن‌ به‌ وسیله‌ پنهان‌ داشتن‌ اعتقاد به‌ آن‌ حضرت‌ انجام‌ می‌شود و گاه‌ با برپایی‌ مجالسی‌ برای‌ یادآوری‌ نام‌ و یاد او و زمانی‌ به‌ دعا کردن‌ برای‌ تعجیل‌ در فرج‌ و ظهورش‌. گاه‌ با یاری‌ دوستان‌ و محبان‌ و شیعیانش‌ و گاهی‌ با تألیف‌ و نشر کتاب‌ها و....

البته‌ یاری‌ کردن‌ وظیفه‌ همه‌ افراد است‌ امّا در کار جمعی‌ تأثیری‌ هست‌ که‌ در کار فردی‌ نیست‌

امیرالمؤمنین‌ علی‌(علیه السلام‌) در یکی‌ از خطبه‌هایشان‌ می‌فرمایند:

ای‌ مردم‌ اگر شما از یاری‌ کردن‌ حق‌ از پای‌ نمی‌نشستید و در کنار زدن‌ باطل‌ سستی‌ نمی‌کردید، آنانکه‌ بر شما نیرو یافتند، قوت‌ نمی‌گرفتند ولی‌ شما همچون‌ بنی‌اسرائیل‌ راه‌ را گم‌ کردید و به‌ جانم‌ سوگند که‌ بعد از من‌ سرگردانی‌ شما چندین‌ برابر خواهد شد از جهت‌ اینکه‌ حق‌ را پشت‌ سر نهادید و به‌ بیگانگان‌ پیوستید.

یاوران‌ مهدی‌ چنانکه‌ در احادیث‌ و روایات‌ آمده‌ است‌ :

برادران‌ پیغمبر خدا(ص‌) و گرامی‌ترین‌ افراد امت‌ او در قیامتند.

آنها برترین‌ افراد در هر زمانند.

یقین‌ آنها، قوی‌، ایمانشان‌، شگفت‌انگیز و صبرشان‌، عظیم‌ است‌ و ثواب‌ عبادت‌هایشان‌ چند برابر می‌شود.

به‌ خاطر آنها بلایا رفع‌ می‌شود و آسمان‌ باران‌ رحمتش‌ را می‌بارد ... و اینها فقط‌ گوشه‌ای‌ از فضایل‌ و برتری‌های‌ یاوران‌ و خدمتگزاران‌ واقعی‌ مولایمان‌ حضرت‌ صاحب‌الزمان‌ (عج‌) است‌.

پس‌ شایسته‌ است‌ که‌ در اطاعت‌ و خدمت‌ به‌ آن‌ حضرت‌ تلاش‌ کنیم‌ و بر تلاش‌ و یاری‌ خود دوام‌ بخشیم‌ و یاد آن‌ عزیز را با طولانی‌ شدن‌ مدت‌ آن‌ فراموش‌ نکنیم‌ و از خدا بخواهیم‌ تا ما را از یاوران‌ واقعی‌ حضرت‌ مهدی‌ (علیه السلام‌) قرار دهد.

 

تجدید بیعت‌ با حضرت‌ ولی‌ عصر، عجّل‌الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف

بیعت‌ و تجدید عهد و میثاق‌ با پیغمبر، صلّی‌الله علیه‌وآله‌ وسلم، و امام‌، علیه‌السلام‌، در احادیث‌ و روایات‌ اسلامی‌ از جمله‌ واجباتی‌ است‌ که‌ بر گردن‌ همه‌ افراد، از مرد و زن‌ نهاده‌ شده‌ است‌.

پیغمبر اکرم‌، صلّی‌الله علیه‌وآله وسلم‌، فرموده‌اند:

هرکس‌ بمیرد درحالی که‌ نسبت‌ به‌ امام‌ مسلمین‌ بیعتی‌ بر گردن‌ او نباشد به‌ مرگ‌ جاهلیت‌ مرده‌ است‌ .

در خطبه‌ غدیر نیز آمده‌ است‌ مأموریت‌ الهی‌ پیامبر، صلّی‌الله علیه‌وآله‌ وسلم، و رسالت‌ بزرگ‌ ایشان‌ زمانی‌ به‌انجام‌ رسید که‌ دین‌ اسلام‌ را به‌ فرمان‌ خداوند در غدیر خم‌ کامل‌ نمودند.

رسول‌ خدا، صلّی‌الله علیه‌وآله‌ وسلم، در این‌ روز همة‌ امت‌ را (چه‌ کسانی‌ که‌ حاضر بودند و چه‌ غائب‌) به‌ بیعت‌ با امیرمؤمنان‌، امام‌ حسن‌، امام‌ حسین‌ و امامان‌ از فرزندان‌ حسین‌، علیهم‌السلام‌، امر فرمود و عهد و پیمان‌ به‌ اطاعت‌ ایشان‌ را بر مردم‌ واجب‌ نمود، با وجود اینکه‌ ائمه‌ اطهار، علیهم‌السلام‌، معاصر اهل‌ آن‌ زمان‌ نبودند.

البته‌ بیعت‌، گاه‌ به‌معنای‌ دست‌ دادن‌ است‌ که‌ اگر در زمان‌ حضور امام‌ معصوم‌، علیه‌السلام‌، طلب‌ شود بر همه‌ افراد واجب‌ است‌ که‌ اطاعت‌ کنند.

از همین‌رو وقتی‌ پیامبر اسلام‌، صلّی‌الله علیه‌وآله‌ وسلم، در روز غدیر و غیر آن‌ مسلمانان‌ را به‌ بیعت‌ کردن‌ با امام‌، علیه‌السلام‌، فرا می‌خواند، به‌ آن‌ سبقت‌ می‌گرفتند. حتی‌ ایشان‌ بعد از فتح‌ مکه‌ امر فرمود ظرف‌ آبی‌ آوردند، دست‌ خود را در آن‌ فرو برده‌، سپس‌ آن‌ را بیرون‌ آورد، آنگاه‌ به‌ زنان‌ فرمودند: دستهایتان‌ را در این‌ آب‌ فرو ببرید که‌ همین‌ بیعت‌ است‌.

و گاه‌ بیعت‌ با دل‌ و زبان‌ است‌، یعنی‌ تصمیم‌ قلبی‌ محکم‌ و ثابت‌ بر اطاعت‌ امر امام‌، علیه‌السلام‌، و یاری‌ کردن‌ او با نثار جان‌ و مال‌ و بر زبان‌ آوردن‌ آنچه‌ دل‌ بر آن‌ نهاده‌ایم‌.

چنانکه‌ رسول‌ خدا، صلّی‌الله علیه‌وآله‌ وسلم، وقتی‌ دشواری‌ بیعت‌ همه‌ مؤمنان‌ با علی‌، علیه‌السلام‌، را دیدند به‌ آنان‌ امر فرمودند که‌ با زبان‌، عهد و بیعت‌ خود را اظهار کنند.

پس‌ سزاوار است‌ در دوران‌ غیبت‌، دل‌ به‌ ولایت‌ مولایمان‌ امام‌ زمان‌، عجّل‌الله تعالی‌فرجه‌، بسپاریم‌ و هر روز عهد و بیعت‌ خویش‌ را با امام‌، علیه‌السلام‌، یادآور شویم‌.

چنانکه‌ دعای‌ عهد مشتمل‌ بر تجدید بیعت‌ برای‌ حضرت‌ صاحب‌الامر، عجّل‌الله تعالی‌فرجه‌، است‌ و امام‌ صادق‌، علیه‌السلام‌، درباره‌ آن‌ فرموده‌اند:

هرکس‌ چهل‌ روز این‌ دعا را بخواند از یاوران‌ حضرت‌ قائم‌، علیه‌السلام‌، خواهد بود و اگر پیش‌ از ظهور آن‌ حضرت‌ بمیرد، خدای‌ تعالی‌ او را زنده‌ خواهد کرد تا در رکاب‌ آن‌ جناب‌ جهاد نماید...

همچنین‌ مستحب‌ است‌ عهد و میثاق‌ با آن‌ حضرت‌ را در روز جمعه‌ تازه‌ نماییم‌ که‌ در این‌ روز خداوند برولایت‌ امامان‌، علیهم‌السلام‌، از جهانیان‌ پیمان‌ گرفته‌ است‌ و ثواب‌ کارهای‌ نیک‌ در آن‌ دو برابر نوشته‌ می‌شود و بدون‌ تردید بیعت‌ کردن‌ از نیکوترین‌ کارها و بهترین‌ و کاملترین‌ عبادتهاست‌ و:

هرکس‌ بر آنچه‌ با خدا عهد بسته‌ وفادار بماند خداوند او را پاداشی‌ بزرگ‌ خواهد داد

 

اللهم عجل لولیک الفرج


¤نویسنده: سید امیر مجتهد سیستا نی

?  نوشته های دیگران

!   بایسته های اخلاقی منتظران و یاران حضرت مهدی (علیه السلام) 2

جمعه 88/4/12 ::  ساعت 6:32 عصر

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

 

ولایت مداری اصحاب مهدی (عج )

امامت و رهبری از ارکان دین اسلام و محور و اساس همه کارها اعم از عبادی و غیرعبادی است . حضرت علی (ع ) در این باره می فرماید : « و انه لیعلم ان محل القطب من الرحا » (9 ) (و او ـ ابوبکر ـ خوب می دانست من در گردش حکومت اسلامی همچون محور سنگهای آسیابم ـ که بدون آن آسیاب نمی چرخد ـ

همه اعمال فردی و اجتماعی مردم باید تحت تاثیر امامت باشد. از این رو. ایمان به رهبری زمینه ساز رستگاری مسلمانان است . مسلمانان صدر اسلام با ایمان و اطاعت از رهبری و پیامبر در مدتی کم از حضیض ذلت به اوج عزت رسیدند چرا که به فرمان خدا به آنچه پیامبر می فرمود گردن می نهادند : « و ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا » (حشر 7 )

بعد از رسول خدا(ص ) پیروان آن حضرت همان عقیده و ایمان را به ائمه اطهار(ع ) داشته اند ویاران حجت (عج ) نیز بیش از همه به امام زمان (عج ) ارادت دارند که این عشق و ایمان از وجود آن حضرت سرچشمه می گیرد.

« یتمسحون بسرج الامام علیه السلام یطلبون بذلک البرکه » (10 ) (آنان برای تبرک دست خویش را به زین اسب امام می کشند و بدین سان تبرک می جویند).

انسان خداجو به واسطه عشق به امام سر از پا نمی شناسد برای اطاعت و اجرای فرمانهای او شب و روز را نمی شناسد و در راه فرمانبرداری او مطیع تر از یک کنیز نسبت به مولایش است و در هنگام بروز خطر برای دفاع از وجود او جانش را فدا می کند . (11 )

کیست کاشفته آن زلف چلیپا نشود

دیده ای نیست که بیند تو و شیدا نشود

نازکن ناز که دلهای همه در بند تواند

غمزه کن غمزه که دلبر چو تو پیدا نشود

سر به خاک سر کوی تو نهد جان از دست

جان چه باشد که فدای رخ زیبا نشود(12 )

این عشق و علاقه میان امام و یارانش به حدی به هم گره خورده است که « آنچه شخص امام بدان وصف شده است آنان نیز به آن توصیف گشته اند. هنگامی که به طرف مکانی حرکت می کنند ترس از آنان پیشاپیش در دل مردمان می افتد. آنان دست از شمشیر خود در پیکار با دشمنان دین باز نمی گیرند تا آنکه خدای تعالی راضی شود و این همه به سبب آن است که یاران مهدی شیعه کاملی برای مولای خود هستند و افعال و صفاتشان مطابق افعال و صفات امام است » . (13 )

شجاعت یاران مهدی (عج ) و آرزوی شهادت

ترس از خصلتهای ناپسند یک انسان برگرفته از ضعف ایمان سستی یقین و ناتوانی نفس است : « شده الجبن من عجز النفس و ضعف الیقین » (14 )

شخصی که به رحمت الهی و پاداش روز جزا یقین ندارد همواره در نوعی بیم و هراس بسر می برد. ترس از آن دارد که هر لحظه دفتر عمرش بسته شود و از این دیار کوچ کند اما شخص باایمان در دنیایی پر از امید بسر می برد و در همه مشکلات تکیه گاهش خداست و یقین دارد که « ولله العزه و لرسوله و للمومنین » (منافقون 8 )

با چنین اعتقادی دلیلی ندارد که فرد احساس ضعف و ترس کند بلکه ترس را عار و ننگ و نقصی برای خود می داند و برای دوری از آن می کوشد : « احذروا الجبن فانه عار و منقصه » (15 )

یاران مهدی که قلبشان لبریز از عشق به خدا و یقین به روز جزا و یاری پروردگار است از هیچکس هراسی به دل ندارند.

یاد روی تو غم هر دو جهان از دل برد

صبح امید همه ظلمت شب باطل کرد(16 )

یکی از محکهایی که خداوند با آن افراد راستگو و با ایمان را از افراد دروغگو جدا می سازد تمنای مرگ است . (جمعه 6 ) هر مومن دل سوخته و عاشق کوی یار قرب الی الله و هم نشینی بااولیا رادوست دارد و همواره در تمنای مرگ است .

آتش به جانم افکند شوق لقای دلدار

از دست رفت صبرم ای ناقه پای بردار(17 )

« لو لا اجل الذی کتب الله علیهم لم تستقر ارواحهم فی اجسادهم طرفه عینی شوقا الی الثوات وخوفا من العقاب » . (18 ) (اگر نبود اجلی که برای آنها نوشته شده است برای لحظه ای ارواح شان در کالبد جانشان آرام نمی گرفت از شوق رسیدن به ثواب و ترس از عذاب الهی ).

اصحاب حجت (عج ) که اما خویش را بامعرفت دریافته اند هستی شان را در وجود وی فانی می بینند و عاشق شهادت و در راه او هستند : « بدعون بالشهاده و یتمننون ان یقتلوا فی سبیل الله شعار هم یا لثارات الحسین علیه السلام » (19 ) . (همواره شهادت کشته شدن در راه خدا را آرزو می کنند و شعار آنان یالثارات الحسین ـ بیایید به طلب خون حسین ـ است ).

و زبان حالشان این است :

مرگ اگر مرد است گو نزد من آی

تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ

من ز او جانی ستانم پر بها

او ز من دلقی (20 ) ستاند رنگ رنگ

(مولانا)

دلهای پولادین اما نورانی ویژگی یاران مهدی (عج )

از دیگر صفتهای یاوران مهدی (عج ) قلب قوی و پولادین آنهاست که از آنها در روایتهای مختلف به پاره ای آهن یاد شده است :

« تجیی الرایات السود من قبل المشرق کان قلوبهم زبر الحدید » (21 ) (در زمان ظهور حضرت مهدی (عج ) پرچم های سیاه از جانب شرق خواهد آمد که بر گرد آنها افرادی هستند با دلهایی همچون پاره های آهن سخت و محکم .

در روایتی دیگر هم می خوانیم که قلبهای آنها حتی سختتر از پاره های آهن است : « و ان قلب رجل منهم اشد من زبر الحدید » (دلهای آنها ـ یاران مهدی (عج ) ـ از پاره های فولاد محکمتر است ) . (22 )

آری پنجره قلب های آنها رو به آسمان معنا گشوده است و دلهای خویش را به ریسمان الهی پیوند داده اند. آنان خانه های دل خود را با قندیل های ایمان روشن کرده اند : « کان قلوبهم القنادیل و هم من خشیه الله مشققون » . (23 )

اینان با پشتوانه ای بزرگ از ایمان واقعی به خدا و یقین به روز جزا و هدفی مقدس همچون مشعل هایی فروزانند که دلهای استوارشان بسان قندیل های نور در سینه سترگشان آویخته است . این رادمردان تنها به خدای خویش دل داده اند وتنها از او هراس دارند وقلبشان را به یاد او قوت بخشیده اند که « الا بذکرالله تطمئن القلوب » . (رعد 28 )

قدرت جسمانی اصحاب مهدی (عج )

در بسیاری از روایتها قدرت یاران مهدی را برابر با چهل مرد شمرده اند که این قدرت جسمانی آنها بر گرفته از ایمان راسخ به خداوند یقین به امامت و حقانیت هدف آنهاست . یاوران مهدی با چنین توانایی جسمی و روحیه عالی می توانند ظلم و جور را از صحنه گیتی براندازند.

با این اوصاف آنها سدی محکم نیزه و شمشیر برنده و رکن رکینی هستند که حضرت لوط (ع ) هنگام رویارویی با قوم کافر منحرف خود یارانی چون آنها را آرزو می کرد و می گفت : « ای کاش مرا قوتی و یا پناهگاهی امن و استوار می بود که از شر شما محفوظ می ماندم » .

امام صادق (ع ) در تبیین این گفتار فرمود : « این آرزویی است بر قدرت قائم مهدی (عج ) و استواری یارانش که همان ارکان محکم هستند. هر کدام از مردان و یاران مهدی (عج ) دارای قدرت چهل مرد هستند. دلهای آنها از پاره های فولاد محکمتر است . اگر بر کوهها بگذرند کوهها در هم فرو می ریزند. دست از شمشیرهای خود بر نمی گیرند تا آنکه خدای تعالی راضی شود » . (24 )

تشبیه قلبهای آنان به پاره های آهن یا سنگ برای تاکید بیشتر به استواری و شهامت آنان و نفی هرگونه ترس و وحشت از قلبها و افکارشان است . بیان امام صادق (ع ) به برابری نیروی هر یک با چهل مرد به معنای محدود کردن این نیرو نیست بلکه برای نشان دادن میزان بسیار بالای قدرت ایشان است و اشاره به اینکه هر کدام از توان و نیروی فراوانی برخوردارند . (25 )

 


پی نوشتها :

1 ـ محدث قمی سفینه البحار ص 32

2 ـ همان

3 ـ محمدباقر مجلس بحارالانوار ج 52 ص .308

4 ـ دیوان امام خمینی ص .149

5 ـ بحارالانوار ج 52 ص .308

6 ـ همان ج 48 ص 19 ج .24

7 ـ علامه بحرانی مدینه المعاجز ج 6 ص .224

8 ـ علامه بحرانی . الحجه فیما نزل فی القائم الحجه ص .143

9 ـ امامی و آشتیانی . ترجمه و شرح فشرده ای بر نهج البلاغه ج 1 خطبه 3 ص .64

10 ـ بحارالانوار ج 48 ص .19

11 ـ همان .

12 ـ دیوان امام خمینی ص .112

13 ـ سیدمحمد صدر تاریخ ما بعدالظهور ص .505

14 ـ سیدحسن شیخ الاسلامی هدایه العلم فی تنظیم غررالحکم ص .17

15 ـ همان .

16 ـ دیوان امام خمینی ص .81

17 ـ کلیات شیخ بهایی ص .70

18 ـ فیض الاسلام نهج البلاغه ص .612

19 ـ بحارالانوار ج 2 ص .308

20 ـ مراد از دلق در اینجا بدن است .

21 ـ الحاوی للفتاوی ج 2 ص .64

22 ـ بحارالانوار ج 52 ص .327

23 ـ همان ص .308

24 ـ همان ص .327

25 ـ سیدمصطفی علامه مهری مهدی موعود یارانی اینگونه دارد صص 32 و .36

برگرفته از ویژه نامه شمس ولایت بنید فرهنگی و خیریه نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز

 

اللهم عجل لولیک الفرج


¤نویسنده: سید امیر مجتهد سیستا نی

?  نوشته های دیگران

!   بایسته های اخلاقی منتظران و یاران حضرت مهدی (علیه السلام) 1

جمعه 88/4/12 ::  ساعت 6:26 عصر

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

 

بایسته های اخلاقی منتظران و یاران حضرت مهدی (علیه السلام)

چاپ ایمیل
اهتمام بر شناخت امام لزوم تبعیت وی را در پی خواهد داشت و پیروی از امام نیز ما را در مسیر تربیت الهی قرار خواهد داد. انسان با شناخت صفات و ویژگی های پیشوایان خود را به صفات ممتاز آنان نزدیک می سازد و راه کمال را در پیش می گیرد.



بایسته های اخلاقی منتظران و یاران حضرت مهدی (علیه السلام)

 

نویسنده:سیدحسین اسحاقی

فرهنگ انتظار بایسته هایی دارد که بر دو نوع است .

اول بایسته های نظری که شامل شناخت نظری و همه جانبه مهدویت و انتظار و نیز مطالعه در احوال و تاریخ زندگی حضرت مهدی (عج ) آن پیشوای بزرگ است .

دوم بایسته های عملی که ایجاد رابطه عاطفی و معنوی با وجود مقدس امام زمان (عج ) پیروی از فرمانهای او و آراستگی به فضیلتهایی است که شایسته یاران مهدی (عج ) است .

اولین ومهمترین ویژگی فرهنگ مهدویت شناخت کامل و راستین وجود گرانقدار امام زمان (عج ) این ذخیره بزرگ خداوندی است . اهتمام بر شناخت امام لزوم تبعیت وی را در پی خواهد داشت و پیروی از امام نیز ما را در مسیر تربیت الهی قرار خواهد داد. انسان با شناخت صفات و ویژگی های پیشوایان خود را به صفات ممتاز آنان نزدیک می سازد و راه کمال را در پیش می گیرد. اندیشه در نامها و نشانهای او تامل در نامه ها و فرمانهای او تفکر در حکمت و اسرار غیبت تدبر در هدایت معنوی و ولایت تشریعی و تکوینی در گستره شناخت امام قابل توجه است .

در روایتهای فراوانی از امامان معصوم (ع ) نیز به شناخت امام زمان (عج ) تاکید شده است . رسول خدا(ص ) می فرماید : « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه )(1 ) (هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد در مرگ جاهلیت مرده است ).

انتظار سازنده

انتظار رفع تکلیف نیست بلکه فهم تکلیف است . از بایسته های فرهنگ انتظار درک درست و کامل مفهوم انتظار است . در قاموس بعضی از منتظران انتظار به مفهوم منتظر بودن و دست روی دست گذاردن و همه چیز را به حال خود رها کردن است تا سرانجام امام با ظهور خویش جهان را از فساد و تباهی برهاند. در واقع این همان انتظار مخرب و ویرانگر و به نوعی رفع تکلیف است . انسان با چنین برداشتی از مفهوم انتظار هرگز نمی تواند در جهت اصلاح جامعه گام بردارد.

در انتظار سازنده که منتظران واقعی دریافت صحیحی از واژه انتظار دارند فهم تکلیف نهفته است . منتظر با فهم تکلیف به عدالت می اندیشد از هرگونه ظلم و بی عدالتی گریزان است و با هدف فراهم آوردن زمینه های دادگری و اصلاح فردی و اجتماعی می کوشد. بر اساس این عقیده شخص منتظر با آنکه مشتاق دیدار امام دادگر است خود نیز به مسئولیتهایش آگاه است و در راه دست یابی به آرمانهای متعالی اش گام بر می دارد از این رو یاران مهدی موعود را باید در میان جان برکفان انقلاب و دین و حرمت گزاران به خانواده شهیدان وصالحان و نیکان یافت نه در میان ساکنان دیار بی خبری و نه در جمع رفاه زدگان عافیت طلب .

انتظار در این مفهوم فلسفه مقاومت است نه عامل تسلیم انتظار آگاهانه جز اصلاح و راستی ثمری ندارد وبدیهی است که دستاورد مهم چنین انتظاری امید به آینده ای روشن است .

ایمان و اعتقاد و یاوران مهدی (عج )

ایمان از مهمترین سرمایه های انسان خداجوست . پایداری رشادت و فداکاری مومن ریشه در ایمان حقیقی وی دارد. یاران راستین مهدی از مومنانی هستند که ایمانشان آنها را به مرحله ای رسانده که هرگونه شک و شبهه ای را از دلشان زدوده است . (2 ) همان کسانی که به نقل از روایتهای بزرگان دین ترنم روح بخش تلاوت قرآن و مناجات شبانه آنان همچون صدای زنبوران عسل درهم می پیچید و از شب تا صبح به راز و نیاز با خدای خویش مشغولند . (3 ) (آنان کسانی هستند که ) خدا را با بصیرت درون شناخته اند و ایمان به خدا در اعماق جانشان نفوذ کرده است . در راه تقویت ایمان و اجرای دستورهای الهی از هیچ چیز هراس ندارند و از نکوهش هیچ سرزنش کننده ای بیم به دل راه نمی دهند. اینان مصداق این آیه قرآنی هستند که : « ...به زودی خداوند قومی را که آنها را دوست می دارد و آنها (نیز) او را دوست دارند و نسبت به مومنان فروتن و بر کافران سرافراز و مقتدرند به نصرت اسلام بر می انگیزد . » (مائده 54 )

مومنان واقعی کسانی هستند که تنها به خدا عشق می ورزند و جز به خشنودی او نمی اندیشند « یحبهم و یحبونه » در برابر برادران دینی شان فروتن هستند « اذله علی المومنین » با کافران ستمگر و کج اندیش سرسخت خشن و در برابرشان سرافرازند « اعزه علی الکافرین » برای بسط عدل و اجرای فرمانهای الهی همواره در حال جهاد فی سبیل الله هستند « یجاهدون فی سبیل الله » و در جهت نابودی کافران وبرچیدن بساط ستمگران کوشا و از هیچ ملامتی پروا ندارند « و لا یخافون لومه لائم » .

همه این ویژگیها در انسان مومن از اعتقاد حقیقی او به خدا و ایمان به مقصد اصلی نشئت گرفته است . آنان به چنان شهامتی رسیده اند که از شکستن سنتهای غلط ومخالف و ایستادگی در مقابل باورهای نادرست محیط و هجوم افکار عوامانه و محافظه کاران منحرف هیچگونه تردیدی به خود راه نمی دهند. آری بدست آوردن چنین موفقیتی افزون بر کوشش خود فرد. به سبب فضل خداوند است که به هر کس بخواهد و شایسته ببیند عطا می کند که « ذلک فضل الله یوتیه من یشا » .

عبادت یاران مهدی (عج )

آنان پارسایان شب اند که تا بامدادان به ذکر و راز و نیاز و بر قیام و قعودند. آتش عشق به معشوق و معرفت به ذات باری تعالی خواب را از دیدگان آنان ربوده است .

جز خم ابروی هیچ محرابی ندارم

جز غم هجران رویش من تب و تابی ندارم

گفتم اندر خواب بینم چهره چون آفتابش

حسرت این خواب در دل ماند چون خوابی ندارم

سر نهم بر خاک کویش جان دهم در یاد رویش

سر چه باشد جان چه باشد چیز نایابی ندارم (4 )

مردانی که شب هنگام زمزمه تلاوت قرآن و ذکر مناجات شان همچون صدای زنبوران عسل در هم بپیچد و هیبت الهی آنان را به قیام وادارد و بامدادان سوار بر مرکبها شوند آنان راهبان شب اند و شیران روز . (5 )

این همه حاصل ایمان نهفته در قلب آنان است و هر چه درجه ایمان آنها بالا رود اینگونه اعمال نیز در زندگی شان فزونی خواهد یافت و هیچ مانعی بر سر راه آنان نخواهد ماند. جهاد و کوشش نه تنها آنها را از عبادت و راز و نیاز به درگاه الهی باز نمی دارد بلکه سبب می شود تا حلاوت ایمان را بیشتر بچشند و همه کارها و رفتارهای خود را جلوه الهی دهند که چه رنگی بهتر از رنگ الهی !

« صبغه الله و من احسن من الله صبغه و نحن له عابدون » (بقره 138 ) (رنگ الهی و چه رنگی نیکوتر از رنگ الهی و ما او را پرستش می کنیم ).

یاران مهدی (عج ) آمران به معروف و ناهیان از منکر

رسالت حضرت مهدی (عج ) و یاران باوفایش احیای دین خدا و اتمام رسالت انبیا و اولیا و اصلاح زمین از بدعتها و ظلمهایی است که ظالمان وفاسدان بر زمینیان تحمیل کرده اند منتظران حقیقی مهدی می خواهند نقاب تزویر را از چهره مزدوران برکشند و رسالتشان را در برپایی قسط و عدل می دانند : « یملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا » (6 )

سیره رسول گرامی اسلام و امامان معصوم (ع ) مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر بود و از بدو دوران کودکی تا واپسین لحظه های حیات همواره بر آن اساس رفتار کرده اند. یعقوب سراح خدمت امام صادق (ع ) می رسد در حالیکه حضرت در کنار گهواره فرزندش حضرت موسی بن جعفر ایستاده بود و با او سخن می گفت . یعقوب می گوید من نشستم تا امام از سخن گفتن با فرزندش فارغ شد پس برخاستم . امام صادق (ع ) به من فرمود : نزدیک سرورت بیا و او را سلام گوی . من نزدیک گهواره رفتم و به کودک سلام کردم . امام موسی بن جعفر(ع ) از درون گهواره با زبانی فصیح و گویا سلام را پاسخ گفت و فرمود : « اذهب و تغیر اسم ابنتک التی سمیتها امس یبغضه الله » (برو آن نام را که دیروز بر دخترت نهاده ای تغییر ده زیرا آن اسم را خدا دشمن دارد).

آنگاه امام صادق (ع ) فرمود : به دستور فرزندم عمل کن تا هدایت یابی . من نیز به دستور آن حضرت عمل کردم و نام دختر یک روزه ام را تغییر دادم . (7 )

بنابر این یکی از صفتهای برجسته یاران حجت امر به معروف و نهی از منکر است امام صادق (ع ) در تفسیر آیه « الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و اتوالزکاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور » می فرماید : (برای آل محمد(ص ) مهدی و اصحاب او خداوند متعال مشارق و مغارب زمین را به تصرف آنها در آورد و دین را آشکار سازد و خداوند متعال به وسیله او و یارانش بدعتها و باطل را از بین می برد همچنانکه سفیهان حق را بمیرانند تا جایی که اثری از ظلم دیه نشود و امر به معروف و نهی از منکر خواهند کرد و عاقبت کارها بدست خداست . )(8 )

 

اللهم عجل لولیک الفرج


¤نویسنده: سید امیر مجتهد سیستا نی

?  نوشته های دیگران


!   لیست کل یادداشت های این وبلاگ