سفارش تبلیغ
صبا ویژن
u آیات و روایات مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

هر گاه مؤمن را ساکت دیدید، بدو نزدیک شوید که حکمت القا می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

یکشنبه 103 اردیبهشت 9

:: RSS 

:: خانه

:: مدیریت وبلاگ

:: پست الکترونیک

:: شناسنامه

:: کل بازدیدها: 95792

:: بازدیدهای امروز :21

:: بازدیدهای دیروز :12

vدرباره خودم

آیات و روایات مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

سید امیر مجتهد سیستا نی
بسم الله الرحمن الرحیم امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض أإله مع الله قلیلا ما تذکرون اللهم عجل لولیک المهدی المنتظر الفرج اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن«عجل الله تعالی فرجه الشریف» صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا حضرت محمدبن عبدالله خاتم الانبیاء و اشرف مخلوقات و صدیقه شهیده فاطمه زهرا اشرف زنان دو سرا«وعلی معرفتها دارت القرون الاولی.....انها حجة علی ما خلق الله» و دوازده جانشین پیامبر از امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب تا قطب عالم امکان مهدی موعود«عجل الله فرجه» آرزوی تمام انبیاء و مرسلین و أئمه هداة مهدیین و صالحین و مقربین و شهدا و مؤمنین به دست «یدالله» باکفایت حضرت مهدی«عجل الله فرجه» محقق و اجرا می شود انبیاء پیشین نوید و بشارت دولت کریمه آنحضرت را به امت های خود داده اند اراده خداوند تبارک و تعالی عز و جل به «دولت کریمه امام زمان» قطعی و «بدا» در آن راهی ندارد نص آیه مبارکه33سوره توبه«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون» اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند همه ادیان هم به منجی بشریت معتقد می باشند و لی تحریف شده است چون شخصی بنام «مهدی» فرزند و جانشین دوازدهمی حضرت محمدبن عبدالله خاتم الانبیاء «صلی الله علیه و آله و سلم» را قبول ندارند حتی اهل تسنن اصل مهویت از مسلمات آنها است ولی چون مسیر امامت را از صدر اسلام عوض کردند در باب مهدویت دچار اختلاف شدند حضرت امیرالمؤمنین«علیه السلام» فرمودند اگر خلافت را غصب نمی کردند «از بالای سر و از پایین پای تان می خوردید» اشاره به آیه مبارکه96سوره اعراف«ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض ولکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون» و چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزکار می شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان زمین را بر روی آنها می گشودیم ولیکن «چون آیات و پیغمبران ما را » تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رساندیم خداوند طول تاریخ از ما تقوی و ورع ندیده است ما را به انواع بلا ها و عذاب ها دچار کرده

vپیوندهای روزانه

قرآن و عترت [25]
کلام وحی قرآن عترت [32]
سایت مؤسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان [92]
یابن الحسن عجل علی ظهورک [83]
شیعه نیوز [168]
پایگاه اطلاع رسانی شیعیان [82]
فطرت [65]
سلام شیعه [87]
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر«عج» [96]
پایگاه اطلاع رسانی مرجعیت شیعه [69]
شیعه آنلاین [157]
پایگاه خبری تحلیلی المذهب [201]
مرکزنشراعتقادات [108]
سایت آیة الله سیدان [136]
آینده روشن [53]
[آرشیو(22)]

vاشتراک در خبرنامه

 

vمطالب قبلی

شعر و عرض ادب و ارادت
آیات مؤل بقیام قائم آل محمد
علامات ظهور
فتنه های آخر الزمان
وظیفه ما در دوران غیبت
امامت ائمه«علیهم السلام»
امامت حضرت مهدی«علیه السلام»
کلیات امام زمان«عج»
تسلیت به حضرت بقیة الله<عجل الله فرجه>
مؤمنین در غیبت وزمان ظهور
شباهت حضرت به انبیاء الهی
فضیلت انتظار فرج
معجزات حضرت«عجل الله فرجه»
ادعیه در باره امام زمان «عجل الله فرجه»
سفارشات ودستورات بقیة الله«عجل الله فرجه»
حکومت جهانی حضرت مهدی«عجل الله فرجه»
اخبار
مقالات
چهل حدیث«من حفظ من امتی اربعین حدیثا»
نیمه شعبان ولادت منجی عالم هستی
ارتباط حضرت به معصومین انبیاء وائمة
حضرت مهدی و جدش امام حسین«علیهماالسلام»
مهدی موعود نزد سایر ادیان و مذاهب
گناه-ظلم-غفلت-عرضه اعمال ما بر مهدی«عج»
علت و اسباب غیبت
عنایات و کرامات حضرت
سؤال و جواب
مهدی از زبان خود حضرت

!   نشانه‏هایى از پایان انتظار، در مسیحیت

سه شنبه 88/4/16 ::  ساعت 3:16 عصر

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

در آن زمان خشم خوفناک خداوند بر ضد مسیح و پیروان اهریمنى او خواهد افتاد و منجر به بازگشت عیسى به زمین مى‏شود تا امپراتورى واحد جهانى آنها را، در مواجهه‏اى بهت‏انگیز، موسوم به نبرد آرماگدون، شکستى تمام عیار داده، نابود سازد.

نشانه‏‌هایى از پایان انتظار، در مسیحیت

ترجمه: على فاطمیان

اشاره :

در خلال اعصار و قرون، شمارى از معلمان روحانى و غیبگویان، بصیرت خاصى نسبت به آینده دریافت کرده‏اند. یکى از عمیق‏ترین این بصیرتها نسبت به آنچه اتفاق خواهد افتاد، 2000 هزار سال پیش، در دامنه کوهى خارج از اورشلیم اعطا شد. گروه کوچکى از حقیقت‏جویان در گرد معلمشان، عیساى ناصرى، جمع شده بودند. سؤالى که از او پرسیدند، جوابى را در پى داشت که سالها و قرنها، تا این زمان که ما در آن زندگى مى‏کنیم، ادامه دارد:

و همانطور که او [عیسى] بر فراز کوه زیتون‏ها نشست، حواریون به سوى او آمدند، گفتند: به ما بگو نشانه‏هاى آمدن تو و پایان دنیا چه خواهد بود؟1

عیسى (ع) با شمارى از مشخصات جوابشان، را داد تا مراقب باشند. (عبارت پایان دنیا که در اینجا به کار رفته به معناى پایان عمر کره زمین نیست، بلکه منظور پایان سلطه غیر انسانى بشر بر روى زمین است). اگر چه بسیارى از نشانه‏هایى که او داد، قرنها گریبانگیر دنیا بوده؛ اما جالب توجه آن است که شدت و کثرت این نشانه‏ها اکنون افزایش یافته است:

 

1. افزایش جنگها

از جنگها خواهید شنید و شایعات جنگها؛ زیرا ملتى علیه ملتى بر خواهد خاست، و مملکتى علیه مملکت دیگر.2

هیچ مقطعى از تاریخ مانند قرن بیستم، شاهد افزایش تعداد جنگها نبوده است. طبق برآورد صلیب سرخ جهانى، بیش از 100 میلیون نفر در جنگهایى که از آغاز این قرن به وقوع پیوسته است؛ جان خود را از دست داده‏اند.

از جنگ جهانى دوم تاکنون، بیش از 150 جنگ عمده و صدها شورش مسلحانه و انقلاب رخ داده است. از پایان جنگ جهانى دوم، ارقام کشته‏ها در نزاعهاى مسلحانه، بیش از 23 میلیون نفر است. طبق گزارش واشنگتن پست: جنگهاى قرن بیستم، جنگهاى تمام عیارى علیه جنگجویان و غیر نظامیان بوده است... در حالى که در قیاس با آن، جنگهاى وحشیانه قرون پیشین مانند جنگهاى خیابانى بوده است.

 

2. گسترش خشکسالى

و نیز خشکسالى خواهد بود.3

اواخر سال 1996، بانک جهانى گزارش کرد که روزانه بیش از 800 میلیون نفر گرسنه، در جهان به سر مى‏برند و بیش از 500 میلیون کودک، غذاى کافى براى رشد روانى و جسمانى دریافت نمى‏کنند. معاون بانک جهانى مى‏گوید: روزانه حدود 40 هزار نفر در جهان، بر اثر گرسنگى مى‏میرند، که غالباً در مناطق روستایى رخ مى‏دهد.

 

3. شیوع بیماریهاى مهلک

و نیز بیماریهاى مهلک خواهد بود.4

کمتر از 20 سال پیش، حرفه پزشکى مدعى بود که بر بسیارى از بیماریهاى باکتریایى و ویروسى فائق آمده است، اما امروزه مواردى از بیماریهاى عفونى بیداد کرده است.

خبرگزارى آسوشیتد پرس گزارش مى‏دهد: ظهور انواع باکتریهایى که نمى‏توان با آنتى‏بیوتیکهاى فعلى آنها را از بین برد، مى‏تواند خود، تبدیل به تهدیدى علیه سلامت عمومى و بدتر از بیمارى ایدز شود. بیماریهایى که اخیراً گمان مى‏رفت بر آنها فائق آمده باشند، رفته رفته مهار ناشدنى مى‏شوند... دانشمندان انتظار چیزى کمتر از یک فاجعه پزشکى ندارند.

UN AIDS ، برنامه مشترک سازمان ملل علیه ویروس ایدز، در گزارش پایان سال خود در دسامبر 1996، عنوان کرد که در آن سال، 1/3 میلیون مورد جدید از آلودگى به ویروس اچ. آى. وى. در تمام دنیا رخ داده است. در سال 1996، یک و نیم میلیون نفر از بیمارى ایدز مردند که مجموع کسانى که تاکنون در ارتباط با این بیمارى مرده‏اند به 6/4 میلیون نفر مى‏رسد. براساس همین نوشتار، افزون بر 24 میلیون نفر مبتلا به ویروس اچ.آى.وى. یا بیمارى ایدز، اکنون در تمام دنیا زندگى مى‏کنند؛ این آمار و ارقام به خوبى مى‏رساند که از سال 1981 - که این بیمارى براى اولین بار شناسایى شد - تا کنون بالغ بر 30 میلیون نفر به آن مبتلا شده‏اند. سازمان بهداشت جهانى مى‏گوید: در تمام دنیا، روزانه بیش از 6000 نفر به این بیمارى مبتلا مى‏شوند و این سرایت روز به روز بدتر مى‏شود.

 

4. فراوانى زمین ‏لرزه

و در جاهاى متعدد زمین‏لرزه خواهد بود.5

سالنماى جهانى به ما مى‏گوید که بین سالهاى 1000 تا 1800 میلادى، تنها 21 زمین لرزه عمده وجود داشت. اما بین سالهاى 1800 تا 1900 تعداد آن 18 واقعه بود. بین سالهاى 1900 تا 1950، 33 زمین لرزه بزرگ به وقوع پیوست؛ تقریباً به اندازه آنچه در طى 1850 سال گذشته رخ داده است!

بین سالهاى 1950 تا 1991 ، 93 زمین لرزه بزرگ اتفاق افتاد، تقریباً 3 برابر تعداد آن در نیم قرن گذشته، و 1/3 میلیون نفر از مردم را در سراسر جهان، به کام مرگ فرستاد. بسیارى از دانشمندان هشدار مى‏دهند که ما در حال حاضر به دوره‏اى از بلایاى زمین لرزه‏اى وارد مى‏شویم.

 

5. گسترش خشونت

دنیایى پر از خشونت6

یکى دیگر از شرایطى که به گفته عیسى درست در زمان پیش از بازگشتش رواج خواهد داشت، خشونت وحشیانه است:

همانطور که در ایام [دوره] نوح بود، در زمان آمدن پسر انسان نیز چنین خواهد بود.7

در ایام دوره نوح، زمین در برابر خداوند فاسد و پر از خشونت بود.8 روزنامه‏هاى امروز پر از تیترهایى از ماجراهاى غم‏انگیزى از خشونتهاى بى‏رحمانه است. امروزه میزان آدم‏کشى و خودکشى سالانه در آمریکا، تقریباً به اندازه مجموع کشته شدگان امریکایى در طول جنگ ویتنام است. تنها در 30 سال گذشته، خودکشى و قتل، جان بیش از یک میلیون و دویست هزار امریکایى؛ یعنى بیش از تمام مردانى را که در کل جنگهاى تاریخ امریکا کشته شده‏اند، گرفته است.

 

6. ابلاغ مژده انجیل

سرانجام وقتى مژده انجیل به گوش همه مردم جهان رسید و همه از آن باخبر شدند، آنگاه دنیا به آخر خواهد رسید.9

بر خلاف رشد غم‏انگیز جنگها، خشکسالى، طاعون و زمین‏لرزه‏هایى که به گفته عیسى، آغاز غمها10 است، ابلاغ موعظه انجیل به تمام ملتها، نشانه‏اى ویژه براى زمانى است که دنیا حقیقتاً به پایان خود برسد.

هیچ‏گاه در طول تاریخ مانند الآن، انجیل در سراسر دنیا و براى کل ملتها خوانده نشده بود؛ اگر چه مستقیماً به وسیله مبلغان مسیحیت انجام نمى‏گیرد، اما با وسایل ارتباط جمعى نوین از قبیل: رادیو، تلویزیون و ارتباطات راه دور، انجام مى‏گیرد. طبق سالنامه جهان مسیحیت، پیام انجیل هم‏اکنون براى 4 میلیارد نفر؛ یعنى عملاً براى تمام کشورها موعظه شده است. آنگاه پایان فرا خواهد رسید.

 

7. افزایش مسافرتها

بسیارى به جلو و عقب خواهند دوید.11

حوالى 534 پیش از میلاد مسیح، خداوند به پیامبرش دانیال گفت: در آخر زمان، بسیارى به جلو و عقب خواهند دوید و دانش زیاد خواهد شد12. عبارات بسیارى به جلو و عقب مى‏دوند، به لحاظ لغوى یعنى به سرعت در اطراف در تکاپو هستند یا به قول لیوینگ بایبل13: مسافرتها افزایش خواهد یافت.

در نظر بگیرید وسایل حمل و نقل مردم هزاران سال بود که تغییر اساسى نکرده بود، با این نگرش اهمیت این پیشگویى آشکار مى‏شود. امروزه مى‏توانند ظرف 24 ساعت دور دنیا را طى کنند؛ فضا پیما قادر است در 80 دقیقه کره زمین را دور بزند!

تعداد مردمى که امروزه اقدام به سفر مى‏کنند، بى‏سابقه است. به گفته متخصصان اقتصادى، مسافرت و گردشگرى، امروزه بزرگ‏ترین و پر انرژى‏ترین صنعت در دنیاست.

 

8. فزونى دانش

دانش زیاد خواهد شد.14

افزایش دانش در سالهاى اخیر، تقریباً خارج از تصور ماست! واژه بار سنگین اطلاعات براى نسل ما وضع شده است. هم اکنون روزانه، معادل بیش از 300 میلیون صفحه از اطلاعات، به شبکه اینترنت فرستاده مى‏شود. هم اکنون هشتاد درصد از کل دانشمندان بشریت، در قید حیات هستند و در هر دقیقه، 2000 صفحه به علوم بشر اضافه مى‏کنند. حدوداً نیمى از دانش پزشکى، هر ده سال یک بار منسوخ شده از دور خارج مى‏شود.

فناورى رایانه، انفجار دانشى را که در زیر بار آن قرار داریم ترسیم مى‏کند. در سال 1948، ترانزیستور یا واحد ساختمانى اصلى رایانه‏ها، در آزمایشگاههاى بل ابداع شد. در سال 2000، هر تراشه پردازشگر، شامل یک میلیارد ترانزیستور خواهد بود.

 

9. ظهور ضد مسیح

ضد مسیح مى‏آید15

نشانه با اهمیت و پایانى آخر زمان که چندین فصل انجیل به آن اختصاص یافته است، ظهور حکومت واحد جهانى به سرکردگى یک مستبد اهریمنى، موسوم به ضد مسیح یا جانور است. به گفته کتاب مکاشفه، تمام دنیا، شیطان را در قالب این رهبر حیوان‏منش جهانى، پرستش خواهد کرد.

به گفته انجیل، پیمان یا موافقت‏نامه صلح ابتکارآمیزى به مدت هفت سال، نقشى محورى در ادعاى ضد مسیح در رهبرى جهان دارد. این توافقنامه، بحران خاورمیانه را موقتاً با صلحى میان اسرائیل و کشورهاى عرب همسایه، حل خواهد کرد. کوه موریاه در اورشلیم (بیت‏المقدس)، که زمانى معبد یهودیان در آن قرار داشت و همانجا که قبةالصخره مسلمانان هم اکنون وجود دارد، نقطه کانونى خواهد بود.

سه سال و نیم پس از وضع پیمان، ضد مسیح آن را لغو خواهد کرد. آنگاه بیت‏المقدس را پایتخت بین‏المللى خود خواهد نمود و غیر از پرستش خود و تصویر عرفانى‏اش، تمام ادیان را ممنوع خواهد کرد. این تصویر به طریقى نیرو مى‏گیرد تا هم صحبت کند و هم سبب کشته شدن کسانى شود که از پرستش او سرباز مى‏زنند.16 عیسى گفت این هنگام، زمان مصیب بزرگ است، آن چنان که از زمان پیدایش جهان وجود نداشته است17.

 

10. پیدایش نشانه جانور

او موجب مى‏شود تا همگان نشانى بر روى دست راست یا روى پیشانى‏شان دریافت دارند، به طورى که هیچ‏کس نمى‏تواند بخرد یا بفروشد مگر کسى که نشان یا نام جانور، یا شماره اسم او را داشته باشد... شماره او 666 است18.

این پیشگویى مطلبى را توصیف مى‏کند که تا پیش از این هیچ‏گاه امکان‏پذیر نبود. دو هزار سال پیش، یوحناى حوارى، ماهى‏گیرى ساده، پیشگویى کرد که روزگارى، نظام اقتصادى جهانى‏اى ظهور خواهد کرد که هر کس در لواى آن مجبور است شماره‏اى دریافت کند و بدون آن قادر به خرید و فروش نخواهد بود. تنها از زمان پیدایش رایانه‏ها و بانکدارى الکترونیکى، چنین اتفاقى، امکان رخ دادن داشته است.

 

11. ظهور ثانوى [مسیح]

بلافاصله پس از مصیبت [بزرگ]... آنها پسر انسان را خواهند دید که در میان ابرهاى آسمان، با قدرت و شکوهى خیره کننده مى‏آید و او برگزیدگان خود را گرد هم خواهد آورد19.

تیره‏ترین ساعت دنیا به ناگاه با طلوع سپیده دم روز روشنى که عیسى مسیح باز مى‏گردد، پایان مى‏یابد. تمام کسانى که به او تعلق دارند، بطور معجزه‏آسایى به بدن‏هاى مافوق طبیعى تبدیل شده، از آزار دهندگان ضد مسیح خود، رهایى مى‏یابند و به تماشایى‏ترین جشن پیروزى‏اى که تا به حال برگزار شده است، به شام ازدواج بره در بهشت، انتقال خواهند یافت!20.

در آن زمان خشم خوفناک خداوند بر ضد مسیح و پیروان اهریمنى او خواهد افتاد و منجر به بازگشت عیسى به زمین مى‏شود تا امپراتورى واحد جهانى آنها را، در مواجهه‏اى بهت‏انگیز، موسوم به نبرد آرماگدون، شکستى تمام عیار داده، نابود سازد.

این چنین، حکمرانى بى‏رحمانه انسان بر روى زمین، پایان مى‏پذیرد و عیسى و نیروهاى مافوق بشرى، دنیا را در اختیار گرفته و با عشق بر آن سلطنت و حکومت خواهند کرد. بدین ترتیب دوره‏اى موسوم به هزاره، یا هزار سال صلح و فراوانى و بهشت، براى همگان آغاز خواهد شد.21.

 


پی نوشت :

این مطلب مقاله‏اى است با عنوان of the End Sings برگرفته از سایت اینترنتى The Family در سال 1997 به نقل از کتاب. نشانه‏هاى پایان، على فاطمیان.

1 . متّى 3:24.

2 . همان، 24:6.

3 . همان، 24:7.

4 . همان، 24:7.

5 . همان، 24:7.

6 . پیدایش 11:6.

7 . متى 24:37.

8 . پیدایش 11 5:6.

9 . متّى 14:24.

10. ماتیو 24:8.

11. دانیال 12:4.

12. همان، 12:4.

13.The Living Bible

14. دانیال 12:4.

15. اول یوحنا 2:18.

16. مکاشفات 14:13 - 15.

17. متى 21 15:24.

18. مکاشفات 18 - 13:15.

19. متى 29:24 - 31.

20. مکاشفات 14:14 - 15؛ 6:19 - 9.

21. همان، 4-1:20 21-11:19.

منبع: موعود

 

اللهم عجل لولیک الفرج


¤نویسنده: سید امیر مجتهد سیستا نی

?  نوشته های دیگران

!   امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)درمنابع اهل سنت

دوشنبه 88/4/8 ::  ساعت 12:10 عصر

از سایت فرهنگی اعتقادی فطرت

 

امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

درمنابع اهل سنت


 


... مهدویت و اعتقاد به وجود مهدى - عجل الله عالى فرجه - و ظهور او، اختصاص به مذهب تشیّع ندارد، بلکه محدثان بزرگ اهل سنت نیز احادیث مربوط به آن حضرت از از طریق گروه بسیارى از صحابه و تابعین در کتابهاى خویش نقل کرده‏اند، به طوری که گذشته از کتب شیعه، کتب و آثار دیگر مذهب اسلامى (حنفى، شافعى، مالکى و حنبلى) نیز از روایات نبوى که درباره مهدى و ظهور او رسیده، سرشار است.


بر اساس پژوهش برخى از محققان بزرگ، محدثان اهل سنت احادیث مربوط به حضرت مهدى را از 33 نفر از صحابه پیامبر اسلام در کتب خود نقل کرده‏اند (1)؛ تعداد 106 نفر از مشاهیر علماى بزرگ اهل سنت، اخبار ظهور امام غایب را در کتابهاى خود آورده‏اند (2)؛ و 32 نفر از آنان مستقلاً درباره حضرت مهدى کتاب نوشته‏اند. (3)


«مسند احمد حنبل»(متوفاى 241 هجرى) و «صحیح بخارى» (متوفاى 256 هجرى) از جمله کتب مشهور اهل سنت است که قبل از تولد امام قائم - عجل الله تعالى فرجه - نوشته شده و احادیث مربوط به آن حضرت در آنها نقل شده است. (4)


از جمله احادیثى که «احمد حنبل» نقل کرده این حدیث است: پیامبر اسلام (ص) فرمود: «اگر از عمر جهان جز یک روز باقى نماند، خداوند حتماً در آن روز شخصى از ما - خاندان - را بر مى‏انگیزدو او جهان را پر از عدل و داد مى‏کند همچنانکه پر از ظلم شده باشد. (5)


احادیث نبوى پیرامون حضرت مهدى - عجل الله تعالى فرجه - و صفات و علائم ایشان در کتابها و منابع قدیم اهل سنت به قدرى زیاد است که دانشمندان علم حدیث و حافظان بزرگ سنّى، احادیث مربوطبه مهدى را «متواتر» دانسته‏اند. (6)


بر اساس یک بررسى اجمالى، تعداد 17 نفر از دانشمندان بزرگ اهل سنت، به «متواتر» بودن احادیث مهدى در کتابهاى خود، تصریح کرده‏اند (7). علامه «شوکانى» در خصوص اثبات تواتر این روایات، کتابى به نام «التوضیح فى تواتر ما جأ فى المنتظر والدّجال و المسبح» تألیف کرده است. (8)




1- صافى، لطف ا-لله، نوید امن و امان، تهران، دار الکتب الاسلامیة، ص 91 - .92


2- صافى، همان کتاب، ص 92 - .95


3- صافى، همان کتاب، ص 95 - .99


4- ر.ک به: صحیح بخارى، ط 1، با شرح و تحقیق شیخ قاسم شمّاعى رفاعى، بیروت، دار القلم، 1407 ه". ق، ج 4، باب 945 (نزول عیسى بن مریم)، ص 633 و مسند احمد حنبل ،بیروت، دار الفکر (بى تا) ج 1، ص 84 و 99 و 448 و ج 3، ص 27 و .37 ور.ک به: سنن ابن ماجه (207 - 275 ه". ق) تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقى،، بیروت، دار احیأ التراث العربى،، ج 2، ص 1366 - 1368، کتاب الفتن، باب 34، باب خروج المهدى،، حدیث 4082 - .4088


5- لو لم یبق من الدنیا الا یوم لبعث الله عزّوجلّ رجلاً منژا یملأها عدلاً کما ملئت جوراً (مسند احمد حنبل، بیروت، دار الفکر (بى تا)، ج 1، ص 99).


6- تواتر و متواتر، از اصطلاحات علم الحدیث است و منظور از خبر متواتر، خبر جماعتى است که (فى حدّ نفسه، نه به ضمیمه قرائن) اتفاق آنان بر کذب، محال و در نتیجه موجب علم به مضمون خبر باشد. (ر.ک‏به: مدیر شانه چى، کاظم، علم الحدیث، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ 3، 1362 -. ش، ص 144) بدین گونه «تواتر» را مى‏توان «ثبوت قطعى» تعبیر کرده و «حدیث متواتر» را «حدیث ثابت و قطعى» خواند؛ حدیثى که راویان بسیار داشته، و در کتابهاى بسیار روایت شده است و به وسیله محدثان و مشایخ روایت، سینه به سینه، و ضبط به ضبط، از نسلى به نسل دیگر رسیده است و ثبوت و صدور آن از پیامبر اکرم، با ائمه طاهرین - علیهم السلام - قطعى است (حکیمى، محمد رضا، خورشید مغرب، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1360 ه". ش، ص 99).


7- صافى، همان کتاب، ص 90 - .91


8- صافى، همان کتاب، ص .91




منبع: کتاب " سیره پیشوایان " / مهدی پیشوایی/فصل" شناخت مختصرى از زندگانى امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)" / بخش " مهدى(ع)درمنابع اهل سنت"/آدرس اینترنتی:


http://www.balagh.net/persian/pro_ahl/16/01/index.htm


 اللهم عجل لولیک الفرج


¤نویسنده: سید امیر مجتهد سیستا نی

?  نوشته های دیگران


!   لیست کل یادداشت های این وبلاگ