بسم الله الرحمن الرحیم
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج51 217 باب 13 ما فیه ع من سنن الأنبیاء و الاستدلال بغیباتهم على غیبته صلوات الله علیهم ..... ص : 215
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ فِی صَاحِبِ هَذَاالْأَمْرِ أَرْبَعُ سُنَنٍ مِنْ أَرْبَعَةِ أَنْبِیَاءَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ عِیسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ یُوسُفَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فَأَمَّا مِنْ مُوسَى فَخَائِفٌ یَتَرَقَّبُ وَ أَمَّا مِنْ یُوسُفَ فَالسِّجْنُ وَ أَمَّا مِنْ عِیسَى فَیُقَالُ إِنَّهُ مَاتَ وَ لَمْ یَمُتْ وَ أَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَالسَّیْف
مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحار متن 480 باب هیجدهم آنچه از سنن پیغمبران در وجود مبارک امام زمان است و تطبیق غیبتهاى آنها با غیبت آن حضرت
ابو بصیر گفت: شنیدم حضرت امام محمد باقر علیه السّلام میفرمود: در صاحب این امر چهار سنت از پیغمبران است: یک سنت از موسى بن عمران و یک سنت از عیسى و یک سنت از یوسف و یک سنت از محمد صلوات اللَّه علیهم سنتى که از موسى دارد ترس و انتظار است سنت یوسف زندان و سنت عیسى اینست که خواهند گفتاو مرده است با این که نمرده است و اما سنتى که از محمد (ص) داربحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج51 217 باب 13 ما فیه ع من سنن الأنبیاء و الاستدلال بغیباتهم على غیبته صلوات الله علیهم ..... ص : 215
عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ قَالَ سَمِعْتُ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ فِی الْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنْ سُنَنِ الْأَنْبِیَاءِ ع سُنَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّةٌ مِنْ إِبْرَاهِیمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ عِیسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ أَیُّوبَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَأَمَّا مِنْ آدَمَ وَ مِنْ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمُرِ وَ أَمَّا مِنْ إِبْرَاهِیمَ فَخَفَاءُ الْوِلَادَةِ وَ اعْتِزَالُ النَّاسِ وَ أَمَّا مِنْ مُوسَى فَالْخَوْفُ وَ الْغَیْبَةُ وَ أَمَّا مِنْ عِیسَى فَاخْتِلَافُ النَّاسِ فِیهِ وَ أَمَّا مِنْ أَیُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوَى وَ أَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَالْخُرُوجُ بِالسَّیْف
مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحار متن 480 باب هیجدهم آنچه از سنن پیغمبران در وجود مبارک امام زمان است و تطبیق غیبتهاى آنها با غیبت آن حضرت
و نیز در کمال الدین از سعید بن جبیر روایت میکند که گفت شنیدم حضرت امام زین العابدین علیه السّلام میفرمود: در قائم ما چند سنت از سنن پیغمبران است، یک سنت از آدم و یک سنت از نوح و یک سنت از ابراهیم و یک سنت از موسى، و یک سنت از عیسى و یک سنت از ایوب و یک سنت از محمد صلّى اللَّه علیه و آله اما سنتى که از آدم و نوح دارد: طول عمر است، از ابراهیم پنهان بودن ولادتش و دورى گزیدن وى از مردم است از موسى ترس و غیبت از مردم. از عیسى اختلافى که مردم در باره او دارند. و از ایوب فرج بعد از شدت. از محمد صلّى اللَّه علیه و آله قیام با شمشیر استد، شمشیر است
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج51 218 باب 13 ما فیه ع من سنن الأنبیاء و الاستدلال بغیباتهم على غیبته صلوات الله علیهم ..... ص : 215
ٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع وَ أَنَا أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَقَالَ لِی مُبْتَدِئاً یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ إِنَّ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص شَبَهاً مِنْ خَمْسَةٍ مِنَ الرُّسُلِ یُونُسَ بْنِ مَتَّى وَ یُوسُفَ بْنِ یَعْقُوبَ وَ مُوسَى وَ عِیسَى وَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فَأَمَّا شَبَهُهُ مِنْ یُونُسَ فَرُجُوعُهُ مِنْ غَیْبَتِهِ وَ هُوَ شَابٌّ بَعْدَ کِبَرِ السِّنِّ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ یُوسُفَ بْنِ یَعْقُوبَ فَالْغَیْبَةُ مِنْ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ اخْتِفَاؤُهُ مِنْ إِخْوَتِهِ وَ إِشْکَالُ أَمْرِهِ عَلَى أَبِیهِ یَعْقُوبَ ع مَعَ قُرْبِ الْمَسَافَةِ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَبِیهِ وَ أَهْلِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ مُوسَى فَدَوَامُ خَوْفِهِ وَ طُولُ غَیْبَتِهِ وَ خَفَاءُ وِلَادَتِهِ وَ تَعَبُ شِیعَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ بِمَا لَقُوا مِنَ الْأَذَى وَ الْهَوَانِ إِلَى أَنْ أَذِنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی ظُهُورِهِ وَ نَصَرَهُ وَ أَیَّدَهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ عِیسَى فَاخْتِلَافُ مَنِ اخْتَلَفَ فِیهِ حَتَّى قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَا وُلِدَ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ مَاتَ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ قُتِلَ وَ صُلِبَ وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ الْمُصْطَفَى ص فَخُرُوجُهُ بِالسَّیْفِ وَ قَتْلُهُ أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِهِ ص وَ الْجَبَّارِینَ وَ الطَّوَاغِیتَ وَ أَنَّهُ یُنْصَرُ بِالسَّیْفِ وَ الرُّعْبِ وَ أَنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ رَایَةٌ وَ أَنَّ مِنْ عَلَامَاتِ خُرُوجِهِ خُرُوجَ السُّفْیَانِیِّ مِنَ الشَّامِ وَ خُرُوجَ الْیَمَانِیِّ وَ صَیْحَةً مِنَ السَّمَاءِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ مُنَادٍ یُنَادِی بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِیه
مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحار متن 481 باب هیجدهم آنچه از سنن پیغمبران در وجود مبارک امام زمان است و تطبیق غیبتهاى آنها با غیبت آن حضرت
همچنین در کمال الدین از محمد بن مسلم روایت نموده که گفت: خدمت امام محمد باقر علیه السّلام رسیدم تا در باره قائم آل محمد صلّى اللَّه علیه و آله از آن حضرت پرسشى کنم. پیش از آنکه من سؤال بنمایم فرمود: اى محمد بن مسلم! در قائم آل محمد صلّى اللَّه علیه و آله پنج شباهت از پیغمبران است: شباهت یونس بن متى و یوسف بن یعقوب و موسى و عیسى و محمد صلوات اللَّه علیهم.
شباهتى که به یونس دارد، غیبت اوست که بعد از پیرى بصورت جوانى بسوى قومش بازگشت.
شباهت او به یوسف: غیبت و پنهانى او از خواص خود و عموم مردم و برادرانش و اشکالى بود که کار وى براى پدرش یعقوب پدید آورده بود با اینکه مسافت بین او و پدر و کسان و علاقمندانش نزدیک بود! شباهتى که از موسى دارد، ترس ممتد وى از مردم و غیبت طولانى ومخفى بودن ماجراى ولایتش، و پنهان گشتن پیروان او بواسطه آزار و خوارى که بعد از وى بآنها رسید تا گاهى که خداوند عز و جل فرمان ظهور او را صادر کرد و بر دشمنانش پیروز و مؤید داشت.
شباهت وى بعیسى: اختلافى است که مردم در باره او دارند. زیرا جماعتى گفتند: او متولد نشده. و عدهاى گفتند: او مرده است، و گروهى گفتند او را کشتند و بدار زدند. و اما شباهتى که به جدش محمد مصطفى صلّى اللَّه علیه و آله دارد: قیام بشمشیر و کشتن دشمنان خدا و رسول و جباران و گردنکشان و پیروزى وى بوسیله شمشیر و رعبى است که در دلها پدید مىآورد، از جمله علامات قیام او: خروج سفیانى از جانب شام و شخص یمنى از یمن و صدائى آسمانى در ماه مبارک رمضان، و نداکنندهاى است که او را بنام و نام پدرش، صدا میزند.
اللهم عجل لولیک الفرج