بسم الله الر حمن الرحیم
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج52 122 باب 22 فضل انتظار الفرج و مدح الشیعة فی زمان الغیبة و ما ینبغی فعله فی ذلک الزمان ..... ص : 122
ِّ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع قَالَ تَمْتَدُّ الْغَیْبَةُ بِوَلِیِّ اللَّهِ الثَّانِی عَشَرَ مِنْ أَوْصِیَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ یَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیْفِ أُولَئِکَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج
مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحار متن 893 باب بیست و هفتم فضیلت انتظار فرج و مدح شیعیان در زمان غیبت و آنچه که شایسته است در آن زمان انجام داده شود
احمد بن على بن ابى طالب طبرسى در کتاب احتجاج از ابو حمزه ثمالى و او از ابو خالد کابلى روایت میکند که امام زین العابدین علیه السّلام فرمود: غیبت بوسیله دوازدهمى از جانشینان رسول خدا و امامان بعد از او ممتد مىشود. اى ابو خالد مردم زمان او که معتقد بامامت وى میباشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمى بآنها داده که غیبت در نزد آنها حکم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل کسانى میداند که با شمشیر در پیش روى پیغمبر (علیه دشمنان دین) پیکار کردهاند، آنها مخلصان حقیقى و شیعیان راستگوى ما هستند که مردم را بطور آشکار و نهان بدین خدا میخوانند. و هم فرمود: انتظار فرج بزرگترین فرج است
اللهم عجل لولیک الفرج
در ادامه مطلب دو روایت
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج52 123 باب 22 فضل انتظار الفرج و مدح الشیعة فی زمان الغیبة و ما ینبغی فعله فی ذلک الزمان ..... ص : 122
ٍ 1-عَنْ جَابِرٍ قَالَ دَخَلْنَا عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ بَعْدَ مَا قَضَیْنَا نُسُکَنَا فَوَدَّعْنَاهُ وَ قُلْنَا لَهُ أَوْصِنَا یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ لِیُعِنْ قَوِیُّکُمْ ضَعِیفَکُمْ وَ لْیَعْطِفْ غَنِیُّکُمْ عَلَى فَقِیرِکُمْ وَ لْیَنْصَحِ الرَّجُلُ أَخَاهُ کَنُصْحِهِ لِنَفْسِهِ وَ اکْتُمُوا أَسْرَارَنَا وَ لَا تَحْمِلُوا النَّاسَ عَلَى أَعْنَاقِنَا وَ انْظُرُوا أَمْرَنَا وَ مَا جَاءَکُمْ عَنَّا فَإِنْ وَجَدْتُمُوهُ فِی الْقُرْآنِ مُوَافِقاً فَخُذُوا بِهِ وَ إِنْ لَمْ تَجِدُوا مُوَافِقاً فَرُدُّوهُ وَ إِنِ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ عَلَیْکُمْ فَقِفُوا عِنْدَهُ وَ رُدُّوهُ إِلَیْنَا حَتَّى نَشْرَحَ لَکُمْ مِنْ ذَلِکَ مَا شُرِحَ لَنَا فَإِذَا کُنْتُمْ کَمَا أَوْصَیْنَاکُمْ وَ لَمْ تَعَدَّوْا إِلَى غَیْرِهِ فَمَاتَ مِنْکُمْ مَیِّتٌ قَبْلَ أَنْ یَخْرُجَ قَائِمُنَا کَانَ شَهِیداً وَ مَنْ أَدْرَکَ قَائِمَنَا فَقُتِلَ مَعَهُ کَانَ لَهُ أَجْرُ شَهِیدَیْنِ وَ مَنْ قَتَلَ بَیْنَ یَدَیْهِ عَدُوّاً لَنَا کَانَ لَهُ أَجْرُ عِشْرِینَ شَهِیدا
مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحار متن 894 باب بیست و هفتم فضیلت انتظار فرج و مدح شیعیان در زمان غیبت و آنچه که شایسته است در آن زمان انجام داده شود
1-شیخ طوسى در کتاب «امالى» از جابر جعفى روایت میکند که گفت: بعد از خاتمه اعمال حج، با جمعى بخدمت امام محمد باقر (ع) رسیدیم و با حضرتش وداع نمودیم و عرضکردیم: یا ابن رسول اللَّه وصیتى بما بفرمائید! فرمود: اقویاى شما بضعفا کمک کنند. و اغنیاى شما از فقرا دلجوئى نمایند، و هر مردى از شما برادر دینیش را مانند خود نصیحت کند (آنچه براى خود میخواهد براى او نیز بخواهد) و اسرار ما را از نااهلان مخفى دارید، و مردم را بر گردنهاى ما مسلط نکنید، بگفتههاى ما و آنچه از ما بشما میرسانند توجه کنید، اگر دیدید موافق قرآن است، آن را بپذیرید، و چنانچه آن را موافق قرآن نیافتید، از نظر بیاندازید (یعنى اگر موافق قرآن بود کلام ماست و گر نه از ما نیست و مجعول است).
و اگر مطلب بر شما مشتبه گشت، در باره آن تصمیمى نگیرید و آن را بما عرضه دارید تا همان طور که براى شما بیان کردهاند تشریح کنیم اگر شما چنین بودید که بشما سفارش کردهایم و از این حدود تجاوز نکنید و پیش از ظهور قائم ما کسى از شما بمیرد شهید از دنیا رفته است. و هر کس قائم ما را درک کند و در رکاب او کشته شود، ثواب دو شهید دارد، و هر کس در رکاب او یکى از دشمنان ما را بقتل رساند ثواب بیست شهید خواهد داشت.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج52 123 باب 22 فضل انتظار الفرج و مدح الشیعة فی زمان الغیبة و ما ینبغی فعله فی ذلک الزمان ..... ص : 122
ٍ 2-عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع طُوبَى لِمَنْ تَمَسَّکَ بِأَمْرِنَا فِی غَیْبَةِ قَائِمِنَا فَلَمْ یَزِغْ قَلْبُهُ بَعْدَ الْهِدَایَةِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا طُوبَى قَالَ شَجَرَةٌ فِی الْجَنَّةِ أَصْلُهَا فِی دَارِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع وَ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ فِی دَارِهِ غُصْنٌ مِنْ أَغْصَانِهَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب
مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحار متن 894 باب بیست و هفتم فضیلت انتظار فرج و مدح شیعیان در زمان غیبت و آنچه که شایسته است در آن زمان انجام داده شود
2- در کمال الدین و معانى الاخبار از ابو بصیر روایت میکند که حضرت صادق (ع) فرمود: «طوبى لمن تمسک بامر نافى غیبة قائمنا فلم یزغ قلبه بعد الهدایة» طوبى براى کسى است که در غیبت قائم ما چنگ بگفتار ما زند و بعد از آنکه هدایت یافت دلش از دین حق برنگردد. من عرضکردم: فدایت شوم! «طوبى» چیست؟ فرمود: طوبى درختى است در بهشت که ریشه آن در خانه على بن ابى طالب است و شاخهاش در خانههاى مؤمنین میباشد. اینست معنى آیه شریفه طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ
اللهم عجل لولیک الفرج