بسم الله الرحمن الرحیم
از سایت فطرت«فطرت الله التی فطر الناس علیها»
«دعبل بن علی خزاعی» میگوید: در حضور مولایم علیبن موسیالرضا(ع) قصیده خود را که آغازش این بیت است:
مدارس آیات حلّت من تلاوتها
و منزل وحی مقفر العرصات
خواندم تا رسیدم، به این ابیات از قصیدهام:
خروج إمام لا محالة خارج
یقوم علی اسم الله و البرکات
یمیز فینا کلّ حقّ و باطل
و یجزی علی السّماء و النقمات
[قیام امام(ع) امری حتمی و غیرقابل انکار است، که با تکیه بر اسم خدا و به برکت او انجام خواهد پذیرفت. آن حضرت(ع) در میان ما متمایز کنندة بین حق و باطل؛ و جزا دهندة بر آسمان است.]
امام رضا(ع) به شدت گریست و سر خویش را بلند نموده، به من فرمود:
ای خزاعی! در این دو بیت روحالقدس بر زبانت سخن گفت: آیا میدانی این امام کیست. در چه زمانی قیام میکند؟
گفتم: نه ای مولای من! مگر اینکه خبر خروج و قیام امامی از شما را شنیدهام که زمین را از فساد پاک میگرداند و پر از عدل میکند، همان طوری که از بیداد لبریز شده باشد، امام(ع) فرمود:
حجت قائم که در غیبتش انتظار او برده شود و در ظهورش مطاع میباشد، اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانی گرداند، تا او قیام نماید و زمین را از عدل پر کند، همان طور که از بیداد لبریز شده است.
مطابق این حدیث رضوی(ع) «فسادزدایی جهانی» و «عدالت گستری جهانی» در انقلاب مهدوی، نزد شیعیان و اصحاب ائمه(ع) معروف و قطعی بوده است، به گونهای که دعبل خزاعی در پاسخ به پرسش امام رضا(ع) از آن یاد کرده و آن حضرت نیز بر آن تصریح و تأکید نمودهاند.
«عبدالعظیم حسنی»، نیز میگوید: به محضر سرورم امام جواد(ع) رسیدم و عرض کردم: من امیدوارم که شما قائم از اهل بیت محمّد باشید که زمین را از قسط و عدل لبریز مینماید، همان طور که از بیداد و ستم پر شده باشد. امام جواد(ع) فرمود:
ای ابا القاسم! هیچ یک از ما امامان نیست، مگر قائم به امر خدا و راهنمای به سوی دین خداست ولی من آن قائمی که خداوند به وسیلة او زمین را از اهل کفر و دروغگویی و انکار حق پاک میگرداند، و از عدل و قسط لبریز مینماید، نیستم... او کسی است که زمین برایش رام و هر سختی برایش هموار میگردد، و از یارانش به تعداد اهل بدر 313 تن از اقصی نقاط زمین نزد او جمع میشوند. هنگامی پیمان برایش کامل گردد که ده هزار تن هستند، به اذن خدا قیام میکند و پیوسته دشمنان خدا را میکشد تا اینکه خدای تبارک و تعالی را راضی و خشنود گرداند.
اللهم عجل لولیک الفرج
ادامه مطلب را بخوانید
عیسی(ع) در انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج)
نزول عیسی بن مریم(ع) در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) و همکاری با ایشان در انقلاب جهانی مهدوی، در متن احادیث نبوی(ع) به صراحت و به طور روشن و واضح، به صورت شفاف و مستقیم، برای همگان بیان شده است.
در قرآن مجید نیز این حقیقت بیان شده است البته در پرتو تفسیر قرآن با حدیث است که آشکار میشود و پیام قرآن در ارتباط با این موضوع، با کمک رهنمودهای امامان معصوم(ع) قابل درک میگردد.
قرآن کریم، دربارة سرنوشت حضرت عیسی بن مریم چنین میگوید:
و گفتارشان (این چنین بود): ما عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم! در حالی که نه او را کشتند و نه به دار آویختند، لکن امر بر آنها مشتبه شد و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و آنان علمی ندارند مگر اینکه از گمان پیروی میکنند، و قطعاً او را نکشتند! بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است و هیچ یک از اهل کتاب نیست مگر اینکه پیش از مرگش به او (مسیح) ایمان میآورد و روز قیامت بر آنها گواه خواهد بود.14
در این سه آیه، چند نکته مهم دربارة سرنوشت حضرت عیسی(ع) بیان شده است:
الف) عیسی(ع) کشته نشده و نمرده و به دار آویخته نشده است؛
ب) به آسمان، در نزد خدا، بالا رفته و زنده است؛
ج) اهل کتاب پیش از مرگ مسیح(ع) به او ایمان میآورند.
مطابق آیات مذکور از یک سو، حضرت عیسی(ع) به آسمان بالا رفته است و هنوز زنده میباشد. آیات مذکور از یک سو، حضرت عیسی(ع) به آسمان بالا رفته است و هنوز زنده میباشد و از سوی دیگر، پیش از مرگ او تمام اهل کتاب به او ایمان میآورند و منظور از اهل کتاب بیشتر، یهودیان و بنیاسرائیل است که در آیات قبل، جنایات و مفاسد آنان شمارش شده و در همین آیات نیز به ادعای آنان مبنی بر قتل حضرت عیسی(ع) تصریح گردیده و روشن است که چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده است؛ پس قطعاً در آینده، این وعدة قرآنی تحقق خواهد یافت.
در هر حال منظور آیة اخیر این است که تمام اهل کتاب به حضرت مسیح(ع) پیش از مرگ او ایمان میآورند، یهودیان او را به نبوت میپذیرند و مسیحیان نیز دست از الوهیت او میکشند و این در زمانی است که حضرت مسیح(ع) طبق روایات اسلامی، در موقع انقلاب حضرت مهدی(ع) از آسمان فرود میآید و پیش از رحلت ایشان همة اهل کتاب به او ایمان آوردهاند و حضرت عیسی(ع) در انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) نیز ایمان میآورند. روشن است، یهودیان، به حکم اینکه آیین آنها پیش از آیین مسیحیت بوده، باید به حضرت مسیح(ع) ایمان آورند و مجموعه یهودیان و مسیحیان نیز به حکم اینکه آئیننشان مربوط به گذشته بوده که با آمدن اسلام، تاریخ آنها سپری شده، وظیفه دارند، در زمان انقلاب جهانی مهدوی به آئین حق و نهایی مکتب اسلام ایمان بیاورند، همانطور که حضرت عیسی(ع) نیز به حکم اینکه آیینش مربوط به گذشته بوده، وظیفه دارد، به آیین اسلام که رهبر و مجری آن حضرت مهدی(عج) است، ایمان آورد. از عوامل و دلایل سرعت گسترش اسلام در انقلاب جهانی مهدوی، همین فرود آمدن حضرت عیسی(ع) و شناسایی ایشان توسط همه اهل کتاب، یهودیان و مسیحیان، و روی آوردن همة آنان به او و ایمان به شخصیت آن حضرت است. ایمان آورندگان به حضرت مسیح(ع)، به اسلام و انقلاب جهانی امام مهدی(ع) ایمان میآورند و جهانی شدن اسلام و جهانیسازی اسلامی روی میدهد و آیین جهانی، جاویدان و جامع اسلام بر سراسر جهان حاکم خواهد شد.
امام باقر(ع) دربارة این سخن خدای متعال:
و إن من أهل الکتاب إلاّ لیؤمننّ به قبل موته و یوم القیامة یکون علیهم شهیداً.15
فرمودهاند:
عیسی پیش از روز قیامت، به دنیا فرود میآید و اهل هیچ ملتی باقی نمیماند، مگر اینکه پیش از مرگشان به حضرت مسیح(ع) ایمان میآورند و حضرت عیسی(ع) پشت سر حضرت مسیح(ع) نماز میگذارد.16
بر اساس این حدیث شریف، ایمان اهل کتاب به حضرت مسیح(ع) در زمانی روی میدهد که عیسی(ع) پشت سر حضرت مهدی(عج) نماز گزارد و با اقتدا کردن به حضرت مهدی (عج) پیروان خود را به یاری حضرت مهدی(عج) و ایمان آوردن به آیین اسلام ناب محمدی(ص) هدایت مینماید.
1. مجلسی، محمدباقر، بحارالانور، ج 51، ص 78.
2. همان، ص 81.
3. همان، ص 91.
4. همان، ص 81.
5. همان، ص 91.
6. همان، ج 51، ص 66.
7. همان، ص 66.
8. همان، ص 66.
9. همان، ج 51، ص 66.
10. مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی(ع)، ص 277.
11. همان، ص 278.
12. مجلسی، همان، ج 51، ص 151.
13. ابن بابویه، الحاصل، ج 14، ص 643.
14. سورة نساء (4)، آیة 159.
15. همان.
16. سلیمانبن ابراهیم قندوزی، ینابیع المودّة، ج 3، ص 237
محمدرضا جواهری
ماهنامه موعود شماره 78
? برگرفته از: دو ماهنامة پژوهه، مرکز جهانی علوم اسلامی، شماره 13، با حذف و با تخلیص.
اللهم عجل لولیک الفرج