سفارش تبلیغ
صبا ویژن
u آیات و روایات مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

خداوند، مؤمنِ پیشه ور را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

یکشنبه 103 اردیبهشت 9

:: RSS 

:: خانه

:: مدیریت وبلاگ

:: پست الکترونیک

:: شناسنامه

:: کل بازدیدها: 95788

:: بازدیدهای امروز :17

:: بازدیدهای دیروز :12

vدرباره خودم

آیات و روایات مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

سید امیر مجتهد سیستا نی
بسم الله الرحمن الرحیم امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض أإله مع الله قلیلا ما تذکرون اللهم عجل لولیک المهدی المنتظر الفرج اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن«عجل الله تعالی فرجه الشریف» صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا حضرت محمدبن عبدالله خاتم الانبیاء و اشرف مخلوقات و صدیقه شهیده فاطمه زهرا اشرف زنان دو سرا«وعلی معرفتها دارت القرون الاولی.....انها حجة علی ما خلق الله» و دوازده جانشین پیامبر از امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب تا قطب عالم امکان مهدی موعود«عجل الله فرجه» آرزوی تمام انبیاء و مرسلین و أئمه هداة مهدیین و صالحین و مقربین و شهدا و مؤمنین به دست «یدالله» باکفایت حضرت مهدی«عجل الله فرجه» محقق و اجرا می شود انبیاء پیشین نوید و بشارت دولت کریمه آنحضرت را به امت های خود داده اند اراده خداوند تبارک و تعالی عز و جل به «دولت کریمه امام زمان» قطعی و «بدا» در آن راهی ندارد نص آیه مبارکه33سوره توبه«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون» اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند همه ادیان هم به منجی بشریت معتقد می باشند و لی تحریف شده است چون شخصی بنام «مهدی» فرزند و جانشین دوازدهمی حضرت محمدبن عبدالله خاتم الانبیاء «صلی الله علیه و آله و سلم» را قبول ندارند حتی اهل تسنن اصل مهویت از مسلمات آنها است ولی چون مسیر امامت را از صدر اسلام عوض کردند در باب مهدویت دچار اختلاف شدند حضرت امیرالمؤمنین«علیه السلام» فرمودند اگر خلافت را غصب نمی کردند «از بالای سر و از پایین پای تان می خوردید» اشاره به آیه مبارکه96سوره اعراف«ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض ولکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون» و چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزکار می شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان زمین را بر روی آنها می گشودیم ولیکن «چون آیات و پیغمبران ما را » تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رساندیم خداوند طول تاریخ از ما تقوی و ورع ندیده است ما را به انواع بلا ها و عذاب ها دچار کرده

vپیوندهای روزانه

قرآن و عترت [25]
کلام وحی قرآن عترت [32]
سایت مؤسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان [92]
یابن الحسن عجل علی ظهورک [83]
شیعه نیوز [168]
پایگاه اطلاع رسانی شیعیان [82]
فطرت [65]
سلام شیعه [87]
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر«عج» [96]
پایگاه اطلاع رسانی مرجعیت شیعه [69]
شیعه آنلاین [157]
پایگاه خبری تحلیلی المذهب [201]
مرکزنشراعتقادات [108]
سایت آیة الله سیدان [136]
آینده روشن [53]
[آرشیو(22)]

vاشتراک در خبرنامه

 

vمطالب قبلی

شعر و عرض ادب و ارادت
آیات مؤل بقیام قائم آل محمد
علامات ظهور
فتنه های آخر الزمان
وظیفه ما در دوران غیبت
امامت ائمه«علیهم السلام»
امامت حضرت مهدی«علیه السلام»
کلیات امام زمان«عج»
تسلیت به حضرت بقیة الله<عجل الله فرجه>
مؤمنین در غیبت وزمان ظهور
شباهت حضرت به انبیاء الهی
فضیلت انتظار فرج
معجزات حضرت«عجل الله فرجه»
ادعیه در باره امام زمان «عجل الله فرجه»
سفارشات ودستورات بقیة الله«عجل الله فرجه»
حکومت جهانی حضرت مهدی«عجل الله فرجه»
اخبار
مقالات
چهل حدیث«من حفظ من امتی اربعین حدیثا»
نیمه شعبان ولادت منجی عالم هستی
ارتباط حضرت به معصومین انبیاء وائمة
حضرت مهدی و جدش امام حسین«علیهماالسلام»
مهدی موعود نزد سایر ادیان و مذاهب
گناه-ظلم-غفلت-عرضه اعمال ما بر مهدی«عج»
علت و اسباب غیبت
عنایات و کرامات حضرت
سؤال و جواب
مهدی از زبان خود حضرت

!   بایسته های اخلاقی منتظران و یاران حضرت مهدی (علیه السلام) 2

جمعه 88/4/12 ::  ساعت 6:32 عصر

از سایت خبری تحلیلی سلام شیعه

 

ولایت مداری اصحاب مهدی (عج )

امامت و رهبری از ارکان دین اسلام و محور و اساس همه کارها اعم از عبادی و غیرعبادی است . حضرت علی (ع ) در این باره می فرماید : « و انه لیعلم ان محل القطب من الرحا » (9 ) (و او ـ ابوبکر ـ خوب می دانست من در گردش حکومت اسلامی همچون محور سنگهای آسیابم ـ که بدون آن آسیاب نمی چرخد ـ

همه اعمال فردی و اجتماعی مردم باید تحت تاثیر امامت باشد. از این رو. ایمان به رهبری زمینه ساز رستگاری مسلمانان است . مسلمانان صدر اسلام با ایمان و اطاعت از رهبری و پیامبر در مدتی کم از حضیض ذلت به اوج عزت رسیدند چرا که به فرمان خدا به آنچه پیامبر می فرمود گردن می نهادند : « و ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا » (حشر 7 )

بعد از رسول خدا(ص ) پیروان آن حضرت همان عقیده و ایمان را به ائمه اطهار(ع ) داشته اند ویاران حجت (عج ) نیز بیش از همه به امام زمان (عج ) ارادت دارند که این عشق و ایمان از وجود آن حضرت سرچشمه می گیرد.

« یتمسحون بسرج الامام علیه السلام یطلبون بذلک البرکه » (10 ) (آنان برای تبرک دست خویش را به زین اسب امام می کشند و بدین سان تبرک می جویند).

انسان خداجو به واسطه عشق به امام سر از پا نمی شناسد برای اطاعت و اجرای فرمانهای او شب و روز را نمی شناسد و در راه فرمانبرداری او مطیع تر از یک کنیز نسبت به مولایش است و در هنگام بروز خطر برای دفاع از وجود او جانش را فدا می کند . (11 )

کیست کاشفته آن زلف چلیپا نشود

دیده ای نیست که بیند تو و شیدا نشود

نازکن ناز که دلهای همه در بند تواند

غمزه کن غمزه که دلبر چو تو پیدا نشود

سر به خاک سر کوی تو نهد جان از دست

جان چه باشد که فدای رخ زیبا نشود(12 )

این عشق و علاقه میان امام و یارانش به حدی به هم گره خورده است که « آنچه شخص امام بدان وصف شده است آنان نیز به آن توصیف گشته اند. هنگامی که به طرف مکانی حرکت می کنند ترس از آنان پیشاپیش در دل مردمان می افتد. آنان دست از شمشیر خود در پیکار با دشمنان دین باز نمی گیرند تا آنکه خدای تعالی راضی شود و این همه به سبب آن است که یاران مهدی شیعه کاملی برای مولای خود هستند و افعال و صفاتشان مطابق افعال و صفات امام است » . (13 )

شجاعت یاران مهدی (عج ) و آرزوی شهادت

ترس از خصلتهای ناپسند یک انسان برگرفته از ضعف ایمان سستی یقین و ناتوانی نفس است : « شده الجبن من عجز النفس و ضعف الیقین » (14 )

شخصی که به رحمت الهی و پاداش روز جزا یقین ندارد همواره در نوعی بیم و هراس بسر می برد. ترس از آن دارد که هر لحظه دفتر عمرش بسته شود و از این دیار کوچ کند اما شخص باایمان در دنیایی پر از امید بسر می برد و در همه مشکلات تکیه گاهش خداست و یقین دارد که « ولله العزه و لرسوله و للمومنین » (منافقون 8 )

با چنین اعتقادی دلیلی ندارد که فرد احساس ضعف و ترس کند بلکه ترس را عار و ننگ و نقصی برای خود می داند و برای دوری از آن می کوشد : « احذروا الجبن فانه عار و منقصه » (15 )

یاران مهدی که قلبشان لبریز از عشق به خدا و یقین به روز جزا و یاری پروردگار است از هیچکس هراسی به دل ندارند.

یاد روی تو غم هر دو جهان از دل برد

صبح امید همه ظلمت شب باطل کرد(16 )

یکی از محکهایی که خداوند با آن افراد راستگو و با ایمان را از افراد دروغگو جدا می سازد تمنای مرگ است . (جمعه 6 ) هر مومن دل سوخته و عاشق کوی یار قرب الی الله و هم نشینی بااولیا رادوست دارد و همواره در تمنای مرگ است .

آتش به جانم افکند شوق لقای دلدار

از دست رفت صبرم ای ناقه پای بردار(17 )

« لو لا اجل الذی کتب الله علیهم لم تستقر ارواحهم فی اجسادهم طرفه عینی شوقا الی الثوات وخوفا من العقاب » . (18 ) (اگر نبود اجلی که برای آنها نوشته شده است برای لحظه ای ارواح شان در کالبد جانشان آرام نمی گرفت از شوق رسیدن به ثواب و ترس از عذاب الهی ).

اصحاب حجت (عج ) که اما خویش را بامعرفت دریافته اند هستی شان را در وجود وی فانی می بینند و عاشق شهادت و در راه او هستند : « بدعون بالشهاده و یتمننون ان یقتلوا فی سبیل الله شعار هم یا لثارات الحسین علیه السلام » (19 ) . (همواره شهادت کشته شدن در راه خدا را آرزو می کنند و شعار آنان یالثارات الحسین ـ بیایید به طلب خون حسین ـ است ).

و زبان حالشان این است :

مرگ اگر مرد است گو نزد من آی

تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ

من ز او جانی ستانم پر بها

او ز من دلقی (20 ) ستاند رنگ رنگ

(مولانا)

دلهای پولادین اما نورانی ویژگی یاران مهدی (عج )

از دیگر صفتهای یاوران مهدی (عج ) قلب قوی و پولادین آنهاست که از آنها در روایتهای مختلف به پاره ای آهن یاد شده است :

« تجیی الرایات السود من قبل المشرق کان قلوبهم زبر الحدید » (21 ) (در زمان ظهور حضرت مهدی (عج ) پرچم های سیاه از جانب شرق خواهد آمد که بر گرد آنها افرادی هستند با دلهایی همچون پاره های آهن سخت و محکم .

در روایتی دیگر هم می خوانیم که قلبهای آنها حتی سختتر از پاره های آهن است : « و ان قلب رجل منهم اشد من زبر الحدید » (دلهای آنها ـ یاران مهدی (عج ) ـ از پاره های فولاد محکمتر است ) . (22 )

آری پنجره قلب های آنها رو به آسمان معنا گشوده است و دلهای خویش را به ریسمان الهی پیوند داده اند. آنان خانه های دل خود را با قندیل های ایمان روشن کرده اند : « کان قلوبهم القنادیل و هم من خشیه الله مشققون » . (23 )

اینان با پشتوانه ای بزرگ از ایمان واقعی به خدا و یقین به روز جزا و هدفی مقدس همچون مشعل هایی فروزانند که دلهای استوارشان بسان قندیل های نور در سینه سترگشان آویخته است . این رادمردان تنها به خدای خویش دل داده اند وتنها از او هراس دارند وقلبشان را به یاد او قوت بخشیده اند که « الا بذکرالله تطمئن القلوب » . (رعد 28 )

قدرت جسمانی اصحاب مهدی (عج )

در بسیاری از روایتها قدرت یاران مهدی را برابر با چهل مرد شمرده اند که این قدرت جسمانی آنها بر گرفته از ایمان راسخ به خداوند یقین به امامت و حقانیت هدف آنهاست . یاوران مهدی با چنین توانایی جسمی و روحیه عالی می توانند ظلم و جور را از صحنه گیتی براندازند.

با این اوصاف آنها سدی محکم نیزه و شمشیر برنده و رکن رکینی هستند که حضرت لوط (ع ) هنگام رویارویی با قوم کافر منحرف خود یارانی چون آنها را آرزو می کرد و می گفت : « ای کاش مرا قوتی و یا پناهگاهی امن و استوار می بود که از شر شما محفوظ می ماندم » .

امام صادق (ع ) در تبیین این گفتار فرمود : « این آرزویی است بر قدرت قائم مهدی (عج ) و استواری یارانش که همان ارکان محکم هستند. هر کدام از مردان و یاران مهدی (عج ) دارای قدرت چهل مرد هستند. دلهای آنها از پاره های فولاد محکمتر است . اگر بر کوهها بگذرند کوهها در هم فرو می ریزند. دست از شمشیرهای خود بر نمی گیرند تا آنکه خدای تعالی راضی شود » . (24 )

تشبیه قلبهای آنان به پاره های آهن یا سنگ برای تاکید بیشتر به استواری و شهامت آنان و نفی هرگونه ترس و وحشت از قلبها و افکارشان است . بیان امام صادق (ع ) به برابری نیروی هر یک با چهل مرد به معنای محدود کردن این نیرو نیست بلکه برای نشان دادن میزان بسیار بالای قدرت ایشان است و اشاره به اینکه هر کدام از توان و نیروی فراوانی برخوردارند . (25 )

 


پی نوشتها :

1 ـ محدث قمی سفینه البحار ص 32

2 ـ همان

3 ـ محمدباقر مجلس بحارالانوار ج 52 ص .308

4 ـ دیوان امام خمینی ص .149

5 ـ بحارالانوار ج 52 ص .308

6 ـ همان ج 48 ص 19 ج .24

7 ـ علامه بحرانی مدینه المعاجز ج 6 ص .224

8 ـ علامه بحرانی . الحجه فیما نزل فی القائم الحجه ص .143

9 ـ امامی و آشتیانی . ترجمه و شرح فشرده ای بر نهج البلاغه ج 1 خطبه 3 ص .64

10 ـ بحارالانوار ج 48 ص .19

11 ـ همان .

12 ـ دیوان امام خمینی ص .112

13 ـ سیدمحمد صدر تاریخ ما بعدالظهور ص .505

14 ـ سیدحسن شیخ الاسلامی هدایه العلم فی تنظیم غررالحکم ص .17

15 ـ همان .

16 ـ دیوان امام خمینی ص .81

17 ـ کلیات شیخ بهایی ص .70

18 ـ فیض الاسلام نهج البلاغه ص .612

19 ـ بحارالانوار ج 2 ص .308

20 ـ مراد از دلق در اینجا بدن است .

21 ـ الحاوی للفتاوی ج 2 ص .64

22 ـ بحارالانوار ج 52 ص .327

23 ـ همان ص .308

24 ـ همان ص .327

25 ـ سیدمصطفی علامه مهری مهدی موعود یارانی اینگونه دارد صص 32 و .36

برگرفته از ویژه نامه شمس ولایت بنید فرهنگی و خیریه نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز

 

اللهم عجل لولیک الفرج


¤نویسنده: سید امیر مجتهد سیستا نی

?  نوشته های دیگران


!   لیست کل یادداشت های این وبلاگ